Verksted 23

Monica Nordbakke og Marianne Maugesten
Monica Nordbakke og Marianne Maugesten

Marianne Maugesten er dosent og merittert underviser i matematikkdidaktikk ved Fakultet for lærerutdanninger og språk på Høgskolen i Østfold. Hun har lang erfaring fra grunnskolen. I lærerutdanninga har hun arbeidet med grunnskolelærerstudenter og med etter- og videreutdanning av lærere i 26 år. Gjennom prosjekter i regi av Utdanningsdirektoratet har hun bidratt i nasjonale satsinger og i sluttarbeidet av læreplanen LK20. I ti år har hun ledet juryen i matematikkonkurransen Unge Abel. Maugesten sin forskning er knyttet til læreres læring og programmering i skolen og lærerutdanninga.

Monica Nordbakke er førstelektor i matematikkdidaktikk og merittert underviser ved Fakultet for lærerutdanninger og språk på Høgskolen i Østfold. Hun har erfaring som lærer i grunnskolen og har i ca. 20 år arbeidet i grunnskolelærerutdanningene og med etter- og videreutdanning av lærere. Gjennom prosjekter i regi av Utdanningsdirektoratet har hun bidratt i nasjonale satsinger og i utvikling av kjerneelementene i matematikk. Hun har sittet i juryen til matematikkonkurransen Unge Abel i 11 år.

Nordbakke har sin forskning knyttet til læring av matematikk for elever og studenter og har skrevet både lærebokkapitler og vitenskapelige artikler knyttet til temaet.

Problemløsingsoppgaver fra UngeAbel - Hvordan bruke disse i matematikkundervisningen?

På verkstedet vil vi la deltakerne arbeide med flere utforskende oppgaver hentet fra den nasjonale matematikkonkurransen UngeAbel. De utvalgte oppgavene kan løses på mange måter og ved bruk av flere representasjoner. Dette er oppgaver som kan arbeides med over lengre tid og krever utholdenhet. Vi reflekterer rundt løsningene og kobler dem til de ulike kjerneelementene og problemløsingsstrategiene. Vi diskuterer mulige elevløsninger og ser videre på hvordan elevene løser de samme oppgavene.

I 10 år har vi vært med i juryen til denne konkurransen, og hvert år lar vi oss imponere av hvordan elever finner geniale løsninger på oppgavene de får. Samtidig ønsker vi å samtale om hvordan matematikklærere kan legge til rette for å bruke tilsvarende oppgaver i sin undervisning i tråd med Kunnskapsløftet. Som deltaker trenger du derfor ikke å ha deltatt i UngeAbel eller ha kjennskap til oppgavene på forhånd.