Verksted 9
Helmer Aslaksen har en cand. mag fra Universitet i Oslo, og en Ph.D. fra University of California, Berkeley. Han var ved National University of Singapore (NUS) fra 1989 til 2011, men er nå i en delt stilling ved Institutt for lærerutdanning og Matematisk institutt ved Universitetet i Oslo.
Han er interessert i geometri, Lie teori, kulturell astronomi, matematikkformidling og matematikkdidaktikk. Han var konsulent for utstillingene «Art Figures: Mathematics in Art» ved Singapore Art Museum og «The Dating Game - Calendars and Time in Asia» ved Asian Civilisation Museum i Singapore. Han var leder av organisasjonskommiteen for «Singapore Mathematical Olympiad». Ved NUS introduserte han kursene, «Heavenly Mathematics & Cultural Astronomy» og «Mathematics in Art and Architecture» og ved Universitetet i Oslo, «Skolematematikk fra et avansert synspunkt». I 2004 ble han tildelt The Outstanding Educator Award ved NUS.
Problemløsning og utforskning på videregående skole
Vi vil se på eksempler på oppgaver om problemløsning og utforskning som er velegnet for videregående skole. Flere av oppgavene er ment som introduksjoner til nyttige matematiske verktøy, som differansemetoder for tallfølger. Vi vil også diskutere forskjellige typer gjennomsnitt, nemlig aritmetisk, geometrisk og harmonisk, og se hvordan disse kan brukes til å løse noen klassiske ekstremverdiproblemer. En av de viktigste grunnene til at vi lærer kalkulus er for å finne ekstremverdier, men vi vil se på noen eksempler hvor elementære metoder gir bedre forståelse av problemene.