Verksted 27
Ine Saksvik er utdannet lektor i matematikk fra Universitetet i Bergen i 2020, og har arbeidet som lektor siden. Arbeider nå ved Ris ungdomsskole i Oslo, hvor hun underviser i matematikk og naturfag på 9. trinn.
Stian Hirth er utdannet lektor i matematikk og arbeider som stipendiat i matematikkdidaktikk ved Universitetet i Bergen, der forskningsområdet er bruk av visuelle representasjoner i universitetets grunnkurs i matematikk.
Vurdering av digitale hjelpemidler i problemsløsningsprosessen
I LK20 sitt kjerneelement "Utforskning og problemløsning" blir det presisert at vurderingen om et problem lar seg løse med eller uten digitale hjelpemidler er en sentral del av den algoritmiske tankeprosessen. Vårt inntrykk er at denne vurderingen ofte undergraves ved at lærer presiserer om det skal brukes digitale hjelpemidler eller ikke i oppgaveløsningen.
I dette verkstedet ønsker vi å fremheve denne viktige vurderingsprosessen ved å presentere deltagerne for problemløsningsoppgaver som lar seg løse både med og uten digitale hjelpemidler. Ved å la deltagerne selv velge hvordan, og med hvilke hjelpemidler de ønsker å løse problemene, håper vi å sette søkelys på bredden av løsningsstrategier som finnes når man blir stilt overfor et matematisk problem. Vi håper også å kunne fremheve at det å la elevene selv vurdere om et problem skal løses med eller uten digitale hjelpemidler kan bidra til å skape gode klasseromssituasjoner.
For å nyansere, ønsker vi avslutningsvis å trekke frem enkelte av problemene som deltagerne har arbeidet med, og gjøre en kartlegging av veksteddeltagerne sine mest brukte løsningsstrategier og hjelpemidler. Vi ønsker også å eksemplifisere hvordan problemene kan la seg løse med og uten diverse digitale hjelpemidler, og åpne for diskusjon rundt hva man bør tenke på når man gjør denne vurderingen.