Verksted 22

Ragnhild Øksdahl og Kjærand Iversen
Ragnhild Øksdahl og Kjærand Iversen

Ragnhild Øksdahl er høgskolelektor ved Høgskolen i Innlandet. Hun underviser blant annet på lærerutdanningen 1-7, og er involvert i høgskolens Dekomp-prosjekter i flere kommuner. Hun er spesielt engasjert i utforskende matematikkundervisning og vurdering. Hun har master i matematikkdidaktikk innen temaet utforskende matematikkundervisning, og gått lærerspesialistutdanningen 5-10 ved NTNU. Hun har også hatt en prosjektstilling ved Matematikksenteret, der hun arbeidet med Nasjonal prøve på 5. trinn.

Ragnhild har lang erfaring innenfor matematikkundervisning gjennom 22 år i grunnskolen, hvorav 20 av dem har vært på ungdomstrinnet. Hun har alltid vært dypt engasjert i matematikkundervisningen, og har hatt ulike roller innen faget på de ulike skolene og i kommunene.

Kjærand Iversen er førstelektor ved Høgskolen i Innlandet. Han har arbeidet med lærerutdanning siden 1998 og undervist på ulike kurs i lærerutdanningen, og har deltatt i ulike samarbeidsprosjekter med skoler og kommuner gjennom Dekomp blant annet. Kjærand har også i flere år hatt et hovedansvar for videreutdanningskurs for lærere gjennom Kompetanse for Kvalitet. Han har en spesiell interesse for utforskende matematikkundervisning og har vært med å oversette flere undervisningshefter fra Context for Learning Mathematics til norsk, blant annet heftet Beste Kjøp. Brøk – addisjon og subtraksjon.

Å undervise brøk gjennom problemløsing

Den gjeldende læreplanen legger vekt på en utforskende tilnærming til matematikkundervisning med vekt på problemløsing, noe som kommer til uttrykk i kjerneelementet utforsking og problemløsing. Mange lærere kan ha utfordringer med å undervise problembasert, og også se hvordan en kan gjennomføre underveisvurdering med en slik form for undervisning. I brøkemnet skal elevene blant annet lære om addisjon, multiplikasjon og divisjon av brøk. Det kan da virke nærliggende at undervisningen følger en progresjon knyttet til de tilhørende algoritmene for slik regning, og at underveisvurderingen blir å vurdere elevens ferdigheter i disse algoritmene. Kan elevene mestre brøkregning innen de fire regningsartene med en problembasert tilnærming, uten en bevisst gjennomgang av de tilhørende algoritmene?

På verkstedet vil vi se på og diskutere hvordan en kan undervise brøk og brøkregning gjennom problemløsing, og hvordan en kan identifisere og vurdere elevenes progresjon med en slik tilnærming. Vi vil se på undervisningsopplegg der vi jobber med noen utvalgte problemløsingsoppgaver, hvor elevene utvikler sin kunnskap innen brøk og brøkregning over tid. Vi ser spesielt på de faglige delmålene innen brøk og brøkregning, og hvordan underveisvurderingen kan være en del av denne problembaserte tilnærmingen til brøkundervisning.