Verksted 35
LAMIS er en organisasjon som er opptatt av god matematikkundervisning fra barnehage til universitet/høgskole. Verkstedsholdere er medlemmer av LAMIS sentralstyre med lang undervisningserfaring. LAMIS sentralstyre er involvert i arbeidet med LK20 og utvikling av ny eksamensform.
Åpne opp for kreativ problemløsing!
Hva skjer om vi endrer på tall eller størrelser slik at disse endringene tvinger frem kreativ tenkning og mønstergjenkjenning? Hvordan motivere til kommunikasjon og problemløsing ved å fjerne eller legge til informasjon i oppgaver? Hvordan motivere elevene til å utforske en problemstilling dypere, utvikle egne spørsmål og skape egne matematiske utfordringer? Hva skjer om vi gir elevene en oppgave med løsning og ber de finne ut hvordan det er tenkt?
På verkstedet får deltakerne teste vi ut og reflektere om hvordan «vanlige» matematikkoppgaver kan åpnes opp slik at de inviterer til problemløsing og kommunikasjon.
Elevene trenger å bli utfordret på å stille spørsmål, gjøre antagelser og argumentere for sine valg og strategier, og de må erfare at dette er en viktig del av kompetansen i faget. Dialogen i arbeidet med kreativ problemløsing bidrar til innsikt i og utvikling av kompetansen til den enkelte elev.
LAMIS har laget et hefte om temaet som vi ønsker å dele med deltakerne og få innspill på. Heftet har didaktiske tips og en bank med problemløsingsoppgaver som vi har organisert etter tema.