Storverksted 5

David Reid, Elin R. Lid og Linda G. Opheim
David Reid, Elin R. Lid og Linda G. Opheim

David Reid, Professor i matematikkdidaktikk, Institutt for matematiske fag, Universitetet i Agder

Elin R. Lid, Stipendiat, Institutt for matematiske fag, Universitetet i Agder

Linda G. Opheim, Førsteamanuensis, Institutt for matematiske fag, Universitetet i Agder

Problemløsning i Algebra Learning-Teaching Activities

I ALGEBRA-prosjektet har forskere ved UiA utviklet prosessorienterte Algebra Learning-Teaching Activities (ALTAer) for 5.–7. trinn i samarbeid med lokale lærere. Vi tolker algebraisk tenkning bredt, i tråd med Kaput, Kieran og Blanton. Algebraisk tenkning inkluderer generalisering og formalisering av mønstre, å legge merke til strukturer, analysere relasjoner, danne uttrykk og likninger, rettferdiggjøre generelle uttrykk og studere endring og modellering. Algebraisk tenkning berører alle kjerneelementene i LK20 og kan forekomme på alle klassetrinn.

ALTAene vektlegger problembasert læring. Elevene lærer nye matematiske begreper og prinsipper gjennom å utforske ukjente oppgaver selvstendig. De samarbeider om å finne løsninger og forklare sine løsninger for hverandre. I workshopen vil deltakerne jobbe gjennom flere eksempler på oppgaver fra ALTAene. Vi vil beskrive prinsippene bak utformingen og presentere noen resultater fra våre erfaringer i klasserommene.

ALTAene er designet for mellomtrinnet, men kan være av interesse for lærere på andre nivåer.