Verksted 15
Eivind Bråtalien er lektor ved Elverum videregående skole. Han har undervisningserfaring i matematikk fra ungdomsskole, videregående skole og universitetsnivå. Eivind er spesielt interessert i undervisningsmetoder som skiller seg fra tradisjonell tavleundervisning, og hvordan man som lærer kan veilede elevene til å oppdage egne løsninger.
Marte Bråtalien er universitetslektor ved NMBU. Hun er i sluttfasen av sitt doktorgradsprosjekt, hvor hun undersøker hvordan læreres ideer om, og gjennomføringer av, utforskende undervisning i matematikk endrer seg i forbindelse med at de deltar i et videreutdanningskurs. Marte er spesielt interessert i hvordan utforskende elementer, for eksempel problemløsing, kan brukes i daglig matematikkundervisning.
Læreren i problemløsingsprosessen: Hvordan ikke løse problemet?
Problemløsing har fått stort fokus i de nye læreplanene. Målet er at elevene skal øve sin selvstendighet, utholdenhet, kreativitet, og kritiske tenking. Ikke bare krever problemløsing mer fra elevene; det stiller også nye krav til læreren. Vi stiller spørsmålet: Hvordan kan man som lærer veilede elevenes problemløsing uten å styre deres løsninger?
I verkstedet vil dere først jobbe med ulike problemer, i gruppe med andre lærere, for å kjenne på problemløsingsprosessen fra et elevperspektiv. Basert på dette arbeidet vil vi sammen drøfte de «kritiske fasene» i et problemløsingsarbeid, og diskutere hvordan vi som lærere kan veilede elevene. Sammen vil vi forsøke å identifisere noen konkrete spørsmål vi kan stille for å støtte elevene gjennom de «kritiske fasene». Vi vil introdusere og bruke Polyas fire steg for problemløsing gjennom workshopen, og diskutere hvordan lærerens veiledning kan utvikle seg gjennom de fire stegene. Et ledende spørsmål for oss blir: Hvor går grensen mellom å løse problemet med elevene og for elevene?