Verksted 32
Antje Meier er førstelektor ved Høgskulen i Volda. I hovudsak underviser hun matematikkdidaktikk i grunnskolelærerutdanningen og i etter- og videreutdanningen (nettbasert). De senere år har hun også undervist regning som grunnleggende ferdighet i mat- og helsefaget.
Faglige interesser er matematikkdidaktikk med vekt på utforskning, argumentasjon og kontekstbasert undervisning. Hun er interessert i tverrfaglighet med mat- og helsefaget, kunst- og håndverk, friluftsliv og religion.
En utforskende oppgave i skjæringsfeltet mellom matematikk og mat- og helsefaget
I en kort presentasjon vil jeg vise til noen faglige koblinger mellom kompetansemål fra matematikklæreplanen LK20 og mat- og helseplanen. Mens det i matematikkplanen ofte blir brukt formuleringer som « knyttet til praktiske situasjoner», er regning som grunnleggende ferdighet en viktig del av mat- og helsefaget.
I nasjonale prøver for regning 2022 finner vi flere oppgaver med en kontekst fra mat- og helsefaget. Med utgangspunkt i en slik oppgave for 8. 9. trinn skal workshopdeltakerne parvis utforske flere muligheter som kan ligge i en utforskende oppgave knyttet til å lage kakao til klassen. Det matematiske tema er volum, masse, måling og mye regning. For eksempel må vi omregne oppskriften, velge gryte med passende volum og regne fra måleenhet for volum til måleenhet for masse. Underveis er det mange vurderinger å ta. Det vil være fokus på LIST-konseptet, dvs. oppgaven har en lav inngangsterskel som gjør mestring mulig for alle. Samtidig gir oppgaven muligheter til utvidelser og til å jobbe med matematikk som krever litt mer (stor takhøyde).
Avslutningsvis vil vi diskutere 1. hvilke muligheter og begrensninger som ligger i kontekstbaserte elevaktive oppgaver, og 2. aspekter ved et tverrfaglig samarbeid med mat- og helselærer.
Verktøy som brukes: papir/ blyant, kalkulator