Program Novemberkonferansen 2024

Tirsdag 19. november

Klokkeslett Innhold Målgruppe Rom
08.00 - 09.30 Registrering    
09.30 - 10.00

Åpning

Sindre Lysø, statssekretær Kunnskapsdepartementet 

Kjersti Wæge, leder Matematikksenteret NTNU 

 

San Siro 1 og 2

 

10.00 - 10.50

Plenum 1

Nytt om prosjekter og ressurser ved matematikksenteret

Matematikksenteret

  San Siro 1 og 2
10.50 - 11.05 Pause    
11.05 - 11.55

Plenum 2

Vad är en god och rik matematikundervisning?

Andreas Ryve

  San Siro 1 og 2
11.55 - 13.00 Lunsj    
13.00 - 14.20

Delplenum 1 (DP1)

Matematiska samtal, lärares frågor och elevers föreställningar – Rika matematiska diskussioner

Andreas Ryve

S+M San Siro 1
13.00 - 14.20

Storverksted 2 (SV2)

What a Lesson Looks Like in a Thinking Classroom

Peter Liljedahl

U+Vgs San Siro 2
13.00 - 14.20

Verksted 1 (V1)

Hva legger du merke til? Å skape et læringselleskap som utvikler forskende lærere gjennom undrende elever.

Pål Harald Hansen og Ine Chatrin Halfdansen Hetty

Alle Nils Arne
13.00 - 14.20

Verksted 2 (V2)

Åpne opp for kreativ problemløsning!

LAMIS barnetrinn

S+M Messanin 2
13.00 - 14.20

Verksted 3 (V3)

Matematikkstien - problemløsing, samarbeid og fysisk aktivitet

Monica Rehaug og Anne-Gunn Svorkmo

S+M Bærekraft-losjen
13.00 - 14.20

Verksted 4 (V4)

Hvordan lede og oppsummere en utforskning- og problemløsningsaktivitet slik at elevene når læringsmålet?

Olav Dalsegg Tokle og Astrid Bondø

M Coop-losjen
13.00 - 14.20

Verksted 5 (V5)

Digitale problemløsningshelter       AVLYST

Anja Olsen

M (+U) Sparebank1-losjen
13.00 - 14.20

Verksted 6 (V6)

Inkluderende problemløsing i matematikk - Hvordan ivareta og bygge på dyslektikeres matematiske tenkning

Victoria Dixon Sandberg

M+U Ringnes-losjen
13.00 - 14.20

Verksted 7 (V7)

Å engasjere elever til å utforske, resonnere og løse problemer

Tor Espen Kristensen

(M)+U+Vgs Go'foten
13.00 - 14.20

Verksted 8 (V8)

KI og problemløsning

Mona Nosrati

U+Vgs Messanin 1
13.00 - 14.20

Verksted 9 (V9)

Problemløsning på videregående skole

Helmer Aslaksen

Vgs Brassesparket
14.20 - 14.45 Pause    
14.45 - 16.05

Storverksted 3 (SV3)

What a Lesson Looks Like in a Thinking Classroom

Peter Liljedahl

S+M San Siro 2
14.45 - 16.05

Storverksted 4 (SV4)

"Problem Posing" - Hvordan kan vi få elever til å formulere egne problemløsningsoppgaver?

Lisa Steffensen

M+U+Vgs San Siro 1
14.45 - 16.05

Verksted 10 (V10)

Åpne opp for kreativ problemløsning!

LAMIS barnetrinn

S+M Messanin 2
14.45 - 16.05

Verksted 11 (V11)

Skal jeg gange eller dele her, lærer?

Ann Kristin Stustad Nybø

S+M Sparebank1-losjen
14.45 - 16.05

Verksted 12 (V12)

Språksensitiv matematikkundervisning - Er vi ferdige med brøk nå, eller kan vi lage oppgaver på andre måter?

Magni Hope Lossius og Silke Lekaus

(S)+M+(U) Bærekraft-losjen
14.45 - 16.05

Verksted 13 (V13)

Utforsking og problemløsing med digitale verktøy

Andreas Haaland og Niclas Roos

M+U

Nils Arne

14.45 - 16.05

Verksted 14 (V14)

Problemløsning gjennom escape room

Thomas Myren Gulowsen

U (Alle) Go'foten
14.45 - 16.05

Verksted 15 (V15)

Læreren i problemløsninsprosessen: Hvordan ikke løse problemet?

Eivind Bråtalien og Marte Bråtalien

M+U+Vgs Ringnes-losjen
14.45 - 16.05

Verksted 16 (V16)

Problemløsning med programmering

Marianne Maugesten og Cathrine Føske Johnsen

U+Vgs Coop-losjen
14.45 - 16.05

Verksted 17 (V17)

Korleis laga eigne, læreplantilpassa problem (til utforsking og problemløysing)?

Håvard Andreassen

U+Vgs Brassesparket
14.45 - 16.05

Verksted 18 (V18)

Hvordan programmering kan legge til rette for diskusjon og problemløsing i matematikk (og andre fag)

Morten Munthe

U+Vgs Messanin 1
19.00 Middag    

Onsdag 20. november

Klokkeslett Innhold Målgruppe Rom
09.00 - 10.20

Storverksted 5 (SV5)

Problemløsning i Algebra Learning-Teaching Activities

David Reid, Linda Opheim og Elin R. Lid

(S)+M+(U) San Siro 1
09.00 - 10.20

Storverksted 6 (SV6)

Utforsking og problemløsing - to sider av samme sak?

Arne Karlsen Amdal, Anders Sanne og Per Gunnar Østerlie

U+Vgs San Siro 2
09.00 - 10.20

Verksted 19 (V19)

Tegning som støtte til tanken - Bli med og utforsk kraften i å tegne i matematikk

Mona Røsseland

Alle Messanin 1
09.00 - 10.20

Verksted 20 (V20)

Kom i gang med matematisk modelering: Rask kognitiv aktivering, 3-akts oppgaver og Fermi-problemer

Pamela Helder Naylor

S+M Bærekraft-losjen
09.00 - 10.20

Verksted 21 (V21)

Bruk av oppdrag i lekbasert matematikkundervisning

Marianne Eskeland og Julie Hvidsten Kristiansen

S+(M) Messanin 2
09.00 - 10.20

Verksted 22 (V22)

Å undervise brøk gjennom problemløsning

Ragnhild Øksdahl og Kjærand Iversen

M Ringnes-losjen
09.00 - 10.20

Verksted 23 (V23)

Problemløsningsoppgaver fra UngeAbel - Hvordan bruke disse i matematikkundervisningen?

Marianne Maugesten og Monica Nordbakke

M+U Coop-losjen
09.00 - 10.20

Verksted 24 (V24)

Matematisk minne - en hjelp ved problemløsning i matematikk

Niclas Larson og Kerstin Larsson

M+U+Vgs Go'foten
09.00 - 10.20

Verksted 25 (V25)

"Pennydropping", "likes" og matematisk problemløsnig

Sigbjørn Hals

U+Vgs Sparebank1-losjen
09.00 - 10.20

Verksted 26 (V26)

Å undervise tekstprogrammering med oppgavestrenger

Mari Solberg Jensen og Antoine Julien

U+Vgs Nils Arne
09.00 - 10.20

Verksted 27 (V27)

Vurdering av digitale hjelpemidler i problemløsningsprosessen

Stian Hirth og Ine Saksvik

U+Vgs Brassesparket
10.20 - 10.40 Pause    
10.40 - 12.00

Storverksted 7 (SV7)

Hvor sikker er du på at dette er løsningen på problemet?

Ingunn Valbekmo og Kjersti Pleym Spigset

S+M San Siro 1
10.40 - 12.00

Storverksted 8 (SV8)

Hva er problemet?

Marte Bråtalien

U+Vgs San Siro 2
10.40 - 12.00

Verksted 28 (V28)

Tekst-knekker'n

Thomas Utvær og Camilla N. Justnes

Alle Messanin 1
10.40 - 12.00

Verksted 29 (V29)

Tegning som støtte til tanken - Bli med og utforsk kraften i å tegne i matematikk

Mona Røsseland

Alle Bærekraft-losjen
10.40 - 12.00

Verksted 30 (V30)

Bruk av oppdrag i lekbasert matematikkundervisning

Marianne Eskeland og Julie Hvidsten Kristiansen

S+M Messanin 2
10.40 - 12.00

Verksted 31 (V31)

Hvordan ødelegge en god problemløsningsoppgave?

Signe Holm Knudtzon

M+U Sparebank1-losjen
10.40 - 12.00

Verksted 32 (V32)

En utforskende oppgave i skjæringsfeltet mellom matematikk og mat-og helsefaget

Antje Meier

M+U (Alle) Ringnes-losjen
10.40 - 12.00

Verksted 33 (V33)

Statistisk usikkerhet - matematikkfaglig læring og personlig dannelsesreise

Christian Salvesen

U

Coop-losjen 

10.40 - 12.00

Verksted 34 (V34)

Problemløsning med programmering

Knut Skrindo

U+Vgs Brassesparket
10.40 - 12.00

Verksted 35 (V35)

Åpne opp for kreativ problemløsning!

LAMIS U-Vgs

U+Vgs Go'foten
10.40 - 12.00

Verksted 36 (V36)

Fra Eratosthenes til Newton: Hvordan kan historiske matematiske problemstillinger virke som en motiverende drivkraft i undervisningen?

Birte Vestergaard

Vgs Nils Arne
12.00 - 13.00 Lunsj    
13.00 - 13.50

PLENUM 3

Building Thinking Classroom: Closing the Lesson

Peter Liljedahl

  San Siro 1 og 2
13.50 - 14.10 Pause    
14.10 - 15.00

PLENUM 4

Tallene lurer deg!

Helge Thorbjørnsen

  San Siro 1 og 2
15.00 - 15.10 Avslutning