Program Novemberkonferansen 2024
Tirsdag 19. november
Klokkeslett | Innhold | Målgruppe | Rom |
---|---|---|---|
08.00 - 09.30 | Registrering | ||
09.30 - 10.00 |
Åpning Sindre Lysø, statssekretær Kunnskapsdepartementet |
San Siro 1 og 2
|
|
10.00 - 10.50 |
Plenum 1 Nytt om prosjekter og ressurser ved matematikksenteret Matematikksenteret |
San Siro 1 og 2 | |
10.50 - 11.05 | Pause | ||
11.05 - 11.55 |
Plenum 2 Vad är en god och rik matematikundervisning? Andreas Ryve |
San Siro 1 og 2 | |
11.55 - 13.00 | Lunsj | ||
13.00 - 14.20 |
Delplenum 1 (DP1) Matematiska samtal, lärares frågor och elevers föreställningar – Rika matematiska diskussioner Andreas Ryve |
S+M | San Siro 1 |
13.00 - 14.20 |
Storverksted 2 (SV2) What a Lesson Looks Like in a Thinking Classroom Peter Liljedahl |
U+Vgs | San Siro 2 |
13.00 - 14.20 |
Verksted 1 (V1) Pål Harald Hansen og Ine Chatrin Halfdansen Hetty |
Alle | Nils Arne |
13.00 - 14.20 |
Verksted 2 (V2) Åpne opp for kreativ problemløsning! LAMIS barnetrinn |
S+M | Messanin 2 |
13.00 - 14.20 |
Verksted 3 (V3) Matematikkstien - problemløsing, samarbeid og fysisk aktivitet Monica Rehaug og Anne-Gunn Svorkmo |
S+M | Bærekraft-losjen |
13.00 - 14.20 |
Verksted 4 (V4) Olav Dalsegg Tokle og Astrid Bondø |
M | Coop-losjen |
13.00 - 14.20 |
Verksted 5 (V5) Digitale problemløsningshelter AVLYST Anja Olsen |
M (+U) | Sparebank1-losjen |
13.00 - 14.20 |
Verksted 6 (V6) Victoria Dixon Sandberg |
M+U | Ringnes-losjen |
13.00 - 14.20 |
Verksted 7 (V7) Å engasjere elever til å utforske, resonnere og løse problemer Tor Espen Kristensen |
(M)+U+Vgs | Go'foten |
13.00 - 14.20 |
Verksted 8 (V8) Mona Nosrati |
U+Vgs | Messanin 1 |
13.00 - 14.20 |
Verksted 9 (V9) Problemløsning på videregående skole Helmer Aslaksen |
Vgs | Brassesparket |
14.20 - 14.45 | Pause | ||
14.45 - 16.05 |
Storverksted 3 (SV3) What a Lesson Looks Like in a Thinking Classroom Peter Liljedahl |
S+M | San Siro 2 |
14.45 - 16.05 |
Storverksted 4 (SV4) "Problem Posing" - Hvordan kan vi få elever til å formulere egne problemløsningsoppgaver? Lisa Steffensen |
M+U+Vgs | San Siro 1 |
14.45 - 16.05 |
Verksted 10 (V10) Åpne opp for kreativ problemløsning! LAMIS barnetrinn |
S+M | Messanin 2 |
14.45 - 16.05 |
Verksted 11 (V11) Skal jeg gange eller dele her, lærer? Ann Kristin Stustad Nybø |
S+M | Sparebank1-losjen |
14.45 - 16.05 |
Verksted 12 (V12) Magni Hope Lossius og Silke Lekaus |
(S)+M+(U) | Bærekraft-losjen |
14.45 - 16.05 |
Verksted 13 (V13) Utforsking og problemløsing med digitale verktøy Andreas Haaland og Niclas Roos |
M+U |
Nils Arne |
14.45 - 16.05 |
Verksted 14 (V14) Problemløsning gjennom escape room Thomas Myren Gulowsen |
U (Alle) | Go'foten |
14.45 - 16.05 |
Verksted 15 (V15) Læreren i problemløsninsprosessen: Hvordan ikke løse problemet? Eivind Bråtalien og Marte Bråtalien |
M+U+Vgs | Ringnes-losjen |
14.45 - 16.05 |
Verksted 16 (V16) Problemløsning med programmering Marianne Maugesten og Cathrine Føske Johnsen |
U+Vgs | Coop-losjen |
14.45 - 16.05 |
Verksted 17 (V17) Korleis laga eigne, læreplantilpassa problem (til utforsking og problemløysing)? Håvard Andreassen |
U+Vgs | Brassesparket |
14.45 - 16.05 |
Verksted 18 (V18) Hvordan programmering kan legge til rette for diskusjon og problemløsing i matematikk (og andre fag) Morten Munthe |
U+Vgs | Messanin 1 |
19.00 | Middag |
Onsdag 20. november
Klokkeslett | Innhold | Målgruppe | Rom |
---|---|---|---|
09.00 - 10.20 |
Storverksted 5 (SV5) Problemløsning i Algebra Learning-Teaching Activities David Reid, Linda Opheim og Elin R. Lid |
(S)+M+(U) | San Siro 1 |
09.00 - 10.20 |
Storverksted 6 (SV6) Utforsking og problemløsing - to sider av samme sak? Arne Karlsen Amdal, Anders Sanne og Per Gunnar Østerlie |
U+Vgs | San Siro 2 |
09.00 - 10.20 |
Verksted 19 (V19) Tegning som støtte til tanken - Bli med og utforsk kraften i å tegne i matematikk Mona Røsseland |
Alle | Messanin 1 |
09.00 - 10.20 |
Verksted 20 (V20) Kom i gang med matematisk modelering: Rask kognitiv aktivering, 3-akts oppgaver og Fermi-problemer Pamela Helder Naylor |
S+M | Bærekraft-losjen |
09.00 - 10.20 |
Verksted 21 (V21) Bruk av oppdrag i lekbasert matematikkundervisning Marianne Eskeland og Julie Hvidsten Kristiansen |
S+(M) | Messanin 2 |
09.00 - 10.20 |
Verksted 22 (V22) Å undervise brøk gjennom problemløsning Ragnhild Øksdahl og Kjærand Iversen |
M | Ringnes-losjen |
09.00 - 10.20 |
Verksted 23 (V23) Problemløsningsoppgaver fra UngeAbel - Hvordan bruke disse i matematikkundervisningen? Marianne Maugesten og Monica Nordbakke |
M+U | Coop-losjen |
09.00 - 10.20 |
Verksted 24 (V24) Matematisk minne - en hjelp ved problemløsning i matematikk Niclas Larson og Kerstin Larsson |
M+U+Vgs | Go'foten |
09.00 - 10.20 |
Verksted 25 (V25) "Pennydropping", "likes" og matematisk problemløsnig Sigbjørn Hals |
U+Vgs | Sparebank1-losjen |
09.00 - 10.20 |
Verksted 26 (V26) Å undervise tekstprogrammering med oppgavestrenger Mari Solberg Jensen og Antoine Julien |
U+Vgs | Nils Arne |
09.00 - 10.20 |
Verksted 27 (V27) Vurdering av digitale hjelpemidler i problemløsningsprosessen Stian Hirth og Ine Saksvik |
U+Vgs | Brassesparket |
10.20 - 10.40 | Pause | ||
10.40 - 12.00 |
Storverksted 7 (SV7) Hvor sikker er du på at dette er løsningen på problemet? Ingunn Valbekmo og Kjersti Pleym Spigset |
S+M | San Siro 1 |
10.40 - 12.00 |
Storverksted 8 (SV8) Marte Bråtalien |
U+Vgs | San Siro 2 |
10.40 - 12.00 |
Verksted 28 (V28) Thomas Utvær og Camilla N. Justnes |
Alle | Messanin 1 |
10.40 - 12.00 |
Verksted 29 (V29) Tegning som støtte til tanken - Bli med og utforsk kraften i å tegne i matematikk Mona Røsseland |
Alle | Bærekraft-losjen |
10.40 - 12.00 |
Verksted 30 (V30) Bruk av oppdrag i lekbasert matematikkundervisning Marianne Eskeland og Julie Hvidsten Kristiansen |
S+M | Messanin 2 |
10.40 - 12.00 |
Verksted 31 (V31) Hvordan ødelegge en god problemløsningsoppgave? Signe Holm Knudtzon |
M+U | Sparebank1-losjen |
10.40 - 12.00 |
Verksted 32 (V32) En utforskende oppgave i skjæringsfeltet mellom matematikk og mat-og helsefaget Antje Meier |
M+U (Alle) | Ringnes-losjen |
10.40 - 12.00 |
Verksted 33 (V33) Statistisk usikkerhet - matematikkfaglig læring og personlig dannelsesreise Christian Salvesen |
U |
Coop-losjen |
10.40 - 12.00 |
Verksted 34 (V34) Problemløsning med programmering Knut Skrindo |
U+Vgs | Brassesparket |
10.40 - 12.00 |
Verksted 35 (V35) Åpne opp for kreativ problemløsning! LAMIS U-Vgs |
U+Vgs | Go'foten |
10.40 - 12.00 |
Verksted 36 (V36) Birte Vestergaard |
Vgs | Nils Arne |
12.00 - 13.00 | Lunsj | ||
13.00 - 13.50 |
PLENUM 3 Building Thinking Classroom: Closing the Lesson Peter Liljedahl |
San Siro 1 og 2 | |
13.50 - 14.10 | Pause | ||
14.10 - 15.00 |
PLENUM 4 Helge Thorbjørnsen |
San Siro 1 og 2 | |
15.00 - 15.10 | Avslutning |