Verksted 16
Cathrine Føske Johnsen er lektor ved Nøtterøy videregående skole. Hun har i sin masteroppgave brukt oppgaven som dette verkstedet tar utgangspunkt i. Den er knyttet til Hanois tårn i matematikk R2 i videregående skole. Hun har observert elevenes problemløsningsprosess og vil blant annet redegjøre for sine funn og antyde mulige didaktiske implikasjoner som hun mener studien har avdekket.
Marianne Maugesten er dosent og merittert underviser i matematikkdidaktikk ved Fakultet for lærerutdanninger og språk ved Høgskolen i Østfold. Hun har lang erfaring fra grunnskolen. I lærerutdanninga arbeider hun med grunnskolelærerstudenter og med etter- og videreutdanning av lærere. Gjennom prosjekter i regi av Utdanningsdirektoratet har hun bidratt i nasjonale satsinger og i sluttarbeidet av læreplanen LK20. Maugesten sin forskning er knyttet til læreres læring og programmering i skolen og lærerutdanninga.
Problemløsning med programmering
I denne parallellsesjonen skal lærerne arbeide problemløsende. Hovedtema er algoritmisk tenkning med bruk av programmering som digitalt verktøy. Sesjonen tar utgangspunkt i en problemstilling knyttet til Hanois tårn. Lærerne skal gjennomføre oppgaven gruppevis. De vil benytte veggtavler til arbeid med modellering av aktuelle algebraiske uttrykk og deretter utvikle en algoritme ved bruk av programmering.
I etterkant ønsker vi diskusjon og refleksjon rundt elevenes mulige utfordringer og hvilke forkunnskaper oppgaven krever. Temaer vi vil diskutere, i lys av læreplanen og relevant teori, er: algoritmisk tenkning som problemløsningsmetode, bruk av vertikale tavler og programmering i problemløsningsprosesser, algebraisk generalisering og selvfølgelig Hanois tårn.