Verksted 4
Olav Dalsegg Tokle er ansatt ved Nasjonalt senter for matematikk i opplæringen. Han er universitetslektor med master i matematikkdidaktikk. På Matematikksenteret arbeider han med veiledning i kompetanseutviklingsprogrammene Mestre Ambisiøs Matematikkundervisning og Bygge tenkende klasserom samt ulike DEKOM-prosjekter. I tillegg er han med i ulike forskningsprosjekter som omhandler standpunktvurdering, lantidsoppgave som mulig framtidig eksamensform i utvalgte fag og bruk av digitale verktøy for å fremme læring i matematikk. Olav har fra tidligere ti års erfaring som kontaktlærer på ungdomsskolen, hvor han har undervist i fagene matematikk, naturfag og kroppsøving.
Astrid Bondø er ansatt ved Nasjonalt senter for matematikk i opplæringen. Hun er utdannet adjunkt med tilleggsutdanning i matematikk. På Matematikksenteret arbeider hun blant annet med fellestiltaket God undervisnings- og vurderingspraksis i DEKOM Trøndelag og er veileder i kompetanseutviklingsprogrammene Mestre Ambisiøs Matematikkundervisning og Bygge tenkende klasserom. Astrid har 20 års erfaring som kontaktlærer i grunnskolen, hovedsakelig på ungdomstrinn.
Hvordan lede og oppsummere en utforskning- og problemløsningsaktivitet slik at elevene når læringsmålet?
Ludvigsen-utvalget presenterte i 2015 fire kompetanseområder som viktige for samfunnet, arbeidslivet og enkeltindividene i framtiden. Kompetanse i problemløsning ble løftet fram som sentralt innen ett av disse kompetanseområdene, å kunne utforske og skape (Ludvigsen et al., 2015). Kompetansebegrepet i læreplanen vektlegger at elever skal "mestre utfordringer og løse oppgaver i kjente og ukjente sammenhenger og situasjoner", og knyttes dermed sterkt til kjerneelementet utforskning og problemløsning i læreplanen i matematikk som sier at "problemløsing i matematikk handler om at elevene utvikler en metode for å løse et problem de ikke kjenner fra før" (Utdanningsdirektoratet, 2019).
Det virker å være bred enighet om at kompetanse innen utforskning og problemløsning er viktig både i samfunnet og i matematikkfaget, men hvordan skal utforskning og problemløsning bidra til at elevene utvikler sin matematiske kompetanse?
I en diskusjon på sosiale medier våren 2024 blir utforskning og problemløsning sammenlignet med å lære ungene å svømme ved å "kaste dem i bassenget uten tilsyn, i håp om at de vil lære av sine feil". Er tanken at elevene skal utforske problem på egen hånd eller i grupper og dermed selv ta ansvar for å utvikle sin egen matematiske kompetanse?
Vår påstand er at læreren spiller en særdeles viktig rolle i utviklingen av elevenes kompetanse i matematikk gjennom slike oppgaver. Dette verkstedet retter fokus på hvordan lærere kan lede og oppsummere en utforskning- og problemløsningsaktivitet ut fra et tydelig definert læringsmål.
Læringsmålet i aktiviteten som blir brukt på verkstedet er knyttet til kompetansemål på mellomtrinnet, mens diskusjonen om lærerens rolle vil være aktuell for lærere på alle trinn.