Verksted 21 og 30

Julie Hvidsten Kristiansen og Marianne Eskeland
Julie Hvidsten Kristiansen og Marianne Eskeland

Marianne Eskeland har en master i matematikkdidaktikk og har lang erfaring med å undervise i matematikk på barnetrinnet. Hun er spesielt interessert i algebra og utforskende matematikkundervisning. Hun jobber på Blakstad skole i Asker og veileder også lærere i matematikkundervisning. Gjennom flere år har hun deltatt i «Algebragruppa» ved OsloMet. I skoleåret 23/24 har hun samarbeidet med Julie som har forsket på matematikkundervisning i Mariannes klasse

Julie Hvidsten Kristiansen Stipendiat i begynneropplæring ved OsloMet – Storbyuniversitetet. Julie har ti års erfaring fra barnetrinnet i roller som kontaktlærer, ressurslærer og lærerspesialist. I eget doktorgradsprosjekt forsker hun på ‘scaffolding’ av matematisk deltakelse. Gjennom å undersøke lærerens støttestrukturer for deltakelse i matematiske praksiser, og spore elevenes handlinger over tid, er målet å utvikle økt forståelse for hvordan skriftlige redskaper inngår i støtten til ‘å bli matematikkelev’. Faglige interesser er lekende og utforskende undervisning, tidlig algebra, og tekstkulturer i matematikk.

Bruk av oppdrag i lekbasert matematikkundervisning

Et klasseromsnært verksted, basert på et pågående forskningsprosjekt (ScaPa – Scaffolded Participation). I prosjektet jobber elevene utforskende med utgangspunkt i en rammehistorie vi har laget. Historien handler om 'Teddy', klassemaskoten, som tidligere var ansatt på en anerkjent restaurant. Teddy og klassen mottar jevnlig brev fra restauranteier, Harry Winston. Brevene inneholder oppdrag der barna oppfordres til å lage tegninger, regnestykker, oppskrifter, eller andre nedskrivninger som kan hjelpe restauranten med å løse problemer de står overfor.

Hensikten med verkstedet er å inspirere til å drive lekende og utforskende undervisning. Opplegget vi baserer oss på er utviklet for begynneropplæring, men kan samtidig være til inspirasjon for de som jobber med eldre elever. På verkstedet jobber vi oss gjennom didaktiske grep som kan tilrettelegge for elevers matematiske deltakelse. Grepene er 1) iscenesettelse, 2) bruk av brev, 3) nedskrivninger til forhandling, og 4) ‘publisering’ av plakater. Til denne overordnede støttestrukturen knyttes algebraiske oppgaver som tilpasses historiekonteksten vi jobber innenfor. Dere møter utvalgte oppgaver som er prøvd ut på småskoletrinnet. Oppgavene er inspirert av «realistisk matematikkundervisning». Det vil si å tilby praktiske situasjoner som kan modelleres med matematikk, slik at elevene jobber med utgangspunkt i en historie de kan utvikle matematikk ut ifra. Verkstedet legger opp til veksling mellom arbeid i grupper, diskusjon og eleveksempler.