Verksted 19 og 29
Mona Røsseland er Førsteamanuensis i matematikkdidaktikk ved Høgskulen på Vestlandet, avd. Bergen, lærerutdanningen. Mona har bakgrunn som lærer i grunnskolen, forfatter og kursholder i matematikkundervisning. Hun har en doktorgrad i matematikkundervisning fra Universitetet i Agder.
Tegning som støtte til tanken
- Bli med å utforsk kraften i å tegne i matematikk
Elever som er gode problemløsere, kjennetegnes ved at de er fleksible i bruk av representasjoner, som konkreter, tegninger og symboler. Representasjoner i matematikk omfatter ulike måter som man kan uttrykke, formidle og forstå matematikken gjennom. Ved å bruke forskjellige uttrykksformer kan vi se på matematiske problem og begreper fra ulike synsvinkler. Det kan hjelpe oss til å se sammenhengen mellom størrelsene i et problem og bidra til å finne strategier for å løse det.
Bilder og tegninger er spesielt nyttige for å engasjere elever i matematikk. Ved å uttrykke seg gjennom tegning kan elever stole mer på sin egen tenkning, og de kan lettere utforske de matematiske tankene sine enn når de bare skal arbeide med tall og symboler. Tegning kan også fungere som støtte når elevene skal kommunisere sin matematiske tenkning til andre.
Verkstedet kommer til å ha søkelys på hvordan vi kan uttrykke matematikk ved hjelp av ulike representasjoner, med et særlig blikk på tegning som strategi, og betydningen det kan ha for elevers matematiske utvikling. Vi skal utforske problemløsningsoppgaver, strategier og tegnemetoder, som du kan ta med tilbake til klasserommet og bruke til å inspirere og engasjere elevene dine.