Storverksted 7
Kjersti Pleym Spigset og Ingunn Valbekmo arbeider ved Matematikksenteret, NTNU hvor de blant annet utvikler og forsker på Bygge tenkende klasserom i norske kontekster gjennom et samarbeid med Peter Liljedahl. De har begge bred lærererfaring fra grunnskolen i Trondheim kommune.
Hvor sikker er du på at dette er løsningen på problemet?
Utforsking i matematikk handler om at elevene leter etter mønster, finne sammenhenger og diskuterer seg fram til en felles forståelse. I problemløsing utvikler vi en metode for å løse et problem vi ikke kjenner fra før. Problemløsing handler også om å analysere og omforme kjente og ukjente problemer, løse dem og vurdere om løsningene er gyldige. Tør du stole på at svaret er riktig? Hvor sikker er du?
På dette verkstedet arbeider vi med hvordan elevene kan lære å argumentere i matematikk og stole på eget arbeid. Vi arbeider med noen påstander, genererer eksempler, kommer med hypoteser og beviser dem, slik at vi er sikre på at argumentet holder. Hvordan støtter vi elevene til å være nysgjerrig, villig til å prøve ut og tørre å komme med egne påstander og hypoteser? Og hva gjør vi når elevene har bevist en hypotese? Vi kommer også inn på hvordan vi kan utfordre elevene videre, for å utnytte takhøyden i oppgaven.