Storverksted 6

Arne Amdal, Anders Sanne og Per Gunnar Østerlie
Arne Amdal, Anders Sanne og Per Gunnar Østerlie

NTNU-profiler:

De tre verkstedholderne jobber på Institutt for lærerutdanning ved NTNU. Der underviser de lærerstudenter i matematikk for både grunn- og videregående skole. De har erfaring som matematikklærere i videregående skole, og samarbeider med matematikklærere både på ungdomstrinnet og i videregående skole.

Utforsking og problemløsing - to sider av samme sak?

Utforsking og problemløsing er et av kjerneelementene i læreplanen. Hvor kommer disse idéene fra, og er utforsking og problemløsing egentlig to sider av samme sak?

I dette verkstedet vil vi gi en kort presentasjon der vi løfter fram hva faglitteraturen sier om utforsking og problemløsning. Vi vil også forsøke å trekke noen linjer bakover til tidligere norske læreplaner.

Mye av verkstedet vil bli brukt til at deltakerne får jobbe med et utvalg problemløsingsoppgaver. Noen av oppgavene har vi gitt til våre lærerstudenter, og vi har sett at studentene har hatt gode erfaringer når de har prøvd ut slike oppgaver i praksis på ungdomstrinnet eller i videregående skole.

Når vi jobber med slike oppgaver med studentene våre, danner oppgavene utgangspunkt for en diskusjon rundt ulike aspekter ved utforsking og problemløsning. Vi avslutter verkstedet på en liknende måte; med en kort diskusjon.