Verksted 7
Tor Espen Kristensen underviser i matematikk ved Stord vidaregåande skule. I tillegg har han ansvar for to videreutdanningskurs for lærere ved Universitetet i Bergen. Han var med i gruppene som skrev kjernelementene og i læreplangruppen for matematikk. Han har vært leder for utdanningsdirektoratets eksamensnemnd for programfag i matematikk. Våren 2022 gav han ut boken «Programmering i matematikkfaget». I 2022 ble han tildelt Holmboeprisen.
Å engasjere elever til å utforske, resonnere og løse problemer
Utforsking og problemløsing er et viktig kjerneelement i matematikkfaget. Ofte kan fokuset i problemløsing bli rettet mot å finne en "løsning" på et problem. I dette verkstedet ønsker vi å se på hvordan problemløsing kan være med på å øke elevenes kompetanse i å argumentere og forklare.
Vi vil jobbe med aktiviteter som passer for elever på alle trinn, og som kan tilpasses ulike nivåer. Vi vil også se på hvordan vi kan overføre kunnskaper fra denne aktiviteten til andre sammenhenger. Sentalt i en slik prosess er å gi elevene et sett med strategier som de kan bruke for å løse problemer.
Vi vil også se på hvordan vi kan bruke digitale verktøy for å støtte elevenes arbeid med problemløsing.