Verksted 25
Sigbjørn Hals har mastergrad i matematikkdidaktikk og hovedfag i sosialantropologi. Han har over 25 års undervisningserfaring i matematikk, fysikk og naturfag. I dag jobber han som lektor ved Måløy vidaregåande skule, der han underviser i ulike matamatikkurs. Sigbjørn ble tildelt Holmboeprisen i 2011.
"Pennydropping", "likes" og matematisk problemløsning
Hvilke faktorer må være på plass for at matematisk problemløsning skal føre til reell læring?
I denne kombinasjonen av presentasjon og verksted, får deltakerne teste ut noen engasjerende og læringsfremmene problemløsningsoppgaver, som kan brukes i klasserommet på ulike trinn. De vil også få presentert forskningsbaserte avklaringer og definisjoner på mellom annet forskjeller og likheter mellom problembasert læring (PBL) og læring gjennom reflekterende og undrende gransking (IBL). Det blir videre gitt nyttige tips til hvordan læreren kan gi tilpasset og målrettet hjelp og støtte ("scaffolding") i problemløsningsprosessen, for å unngå at læringseffekten blir redusert ved kognitiv overbelastning hos elevene. Deltakerne vil naturligvis også få en forklaring på logikken i den kryptiske tittelen på denne seksjonen.