Verksted 5

Anja Olsen
Anja Olsen

Anja Olsen jobber som pedagogisk veileder med matematisk kompetanse i Ullensaker kommune. Her samarbeider hun tett med skolene og PPT knyttet til kompetanse- og organisasjonsutvikling, både på system- klasse- og noe individnivå. Hun har master lærerspesialist i matematikk 1-7 fra NTNU.

Digitale problemløsningshelter

På dette verkstedet ønsker vi å vise hvordan elevene kan bli digitale problemløsningshelter. Å undervise gjennom problemløsning ved å ha fokus på flere elementer i LK20, ny opplæringslov, elevmedvirkning, trygge rammer, samt bygge et godt elevengasjement. Gjennom prosessbasert undervisning vil elevene utvikle problemløsningskompetanse, sine grunnleggende ferdigheter og jobbe med flere av kjerneelementene i matematikk. Vi ønsker også å fremheve mulighetene til å utvikle elevenes digitale ferdigheter gjennom fag.

Verkstedet er basert på en praksisfortelling fra en 4. klasse i kommunen. Deltakerne vil bli delt inn i grupper og skal velge seg en oppgave fra et lite utvalg. Oppgaven skal løses gruppevis basert på noen kriterier. Når oppgaven er løst, skal gruppa lage en digital videopresentasjon, med for eksempel bilder og videosnutter, av prosessen, oppgaven og løsningen. Som vurderingsprosess vises (et utvalg) presentasjoner for alle, og deltakerne skal være delaktige i prosessen. Det vil være naturlig å diskutere for eksempel fremgangsmåte, bruk av representasjoner, muntlig/digital kommunikasjon. Til slutt en refleksjon om verkstedet og arbeidsmåten.

Det er viktig å poengtere at lærerens rolle er å være delaktig hele tiden selv om elevgruppene jobber selvstendig. Lærerens rolle er å gå rundt og observere gruppene, stille oppfølgingsspørsmål, utfordre og støtte gruppene i problemløsningsprosessen.

Klassen som nevnt over har hatt regelmessige matematikkdager over tid. Læreren plukket ut 3 forskjellige problemløsningsoppgaver basert på kartlegginger og periodens tema. Kriteriene elevene jobbet etter ble utarbeidet i fellesskap med læreren og over tid. Som digitalt verktøy brukte elevene iPad og iMovie.