Verksted 18
Morten Munthe har undervist matematikk og fysikk på vgs siden 2007. I 2022 fullførte han sin doktorgrad der han så på bruk av programmering i matematikkfaget i videregående opplæring. Gjennom og etter doktorgraden har han holdt mange foredrag og kurs for lærere og har laget nettressursen www.edudata.no. I 2023 vant han Holmboeprisen. I dag jobber han ved Oslo Handelsgymnasium i Oslo, der han underviser matematikk og fysikk, og ved NMBU, der han underviser etter- og videreutdanning i programmering.
Hvordan programmering kan legge til rette for diskusjon og problemløsing i matematikk (og andre fag)
Det er fortsatt usikkert hvor mye programmering elevene forventes å lære i skolen, og for mange er det utfordrende å bruke programmering i undervisningen på en slik måte at elevene lærer matematikk. Verkstedet vil ta utgangspunkt i læreplanene i vgs. og på ungdomstrinnet og la deltakerne utforske bruk av programmering i matematikkundervisningen.
Vi ser på bruk av problemløsing og diskusjon i matematikkundervisningen, før vi kobler det opp til programmering. Dette vil dekke områder som sannsynlighet og funksjoner i tillegg til andre områder innenfor matematikken. Hvis det blir tid ser vi på koblinger til andre fagfelt, som musikk og realfagene.
Målet er at alle deltakerne sitter igjen med et eller flere opplegg eller i hvert fall ideer til opplegg de kan bruke i sin undervisning.
Ta med PC for å kunne skrive kode. Se gjerne www.edudata.no for lignende eksempler.