Verksted 24
Kerstin Larsson er fil. dr i matematikkdidaktikk og arbeider som førsteamanuensis med forskning og lærerutdanning på Luleå tekniska universitet.
Niclas Larson er fil. lic. i matematikk og fil. dr i matematikkdidaktikk. Han arbeider som førsteamanuensis på Universitetet i Agder i Kristiansand og er også en del av MatRIC. Dessuten er Niclas forfatter til lærebøker i matematikk for videregående skole i Sverige.
Matematisk minne – en hjelp ved problemløsning i matematikk
Det finnes mange problemer som leder til de samme eller liknende matematiske sammenhenger. F.eks. finnes det en gruppe av problemer som leder frem til trekanttallene. Ett eksempel er hvor mange handtrykk det blir hvis alle i en gruppe med n personer skal håndhilse på hverandre. Et annet eksempel er hvor mange kamper det blir i en fotballturnering der alle skal møte alle én gang.
I dette verkstedet kommer du å få anledning til å jobbe med forskjellige problemer som alle leder til at man vil finne en formel som beskriver et voksende mønster. Problemene likner på hverandre, men de kan likevel lede til ulike formler for det n:te tilfellet avhengig av hvordan oppgaven blir formulert.
Hvis elevene jobber med slike oppgaver kan man etter hvert foreslå at de sammenlikner oppgavene for å finne likheter og forskjeller. Dette kan bidra til at elevene utvikler et såkalt «matematisk minne». Vi vet at høytpresterende elever, ofte mer eller mindre ubevisst, søker etter likheter med problemer de har løst tidligere. Det kan beskrives som at eleven benytter sitt matematiske minne. Et matematisk minne er altså til meget god hjelp da man blir utfordret av nye problemer. Vi håper at dette verkstedet kan lede til at flere elever får muligheter til å utvikle sitt matematiske minne.
Verkstedet har god kobling til LK20, f.eks. til kjerneelementene utforskning og problemløsning, og abstraksjon og generalisering, og til kompetansemål etter 8. og 9. trinn.