Verksted 26

Antoine Julien og Mari Solberg Jensen
Antoine Julien og Mari Solberg Jensen

Mari Solberg Jensen har vært ansatt ved matematikkseksjonen på Nord universitet siden høsten 2022. Hun har 14 års erfaring som lærer i barne- og ungdomsskolen og har en mastergrad i lærerspesialist i matematikkdidaktikk 1 – 7. Ved Nord Universitet har hun jobbet for å videreutvikle samarbeidet mellom lærerutdanning og praksisfeltet, blant annet gjennom DEKOM-kurs i programmering.

Antoine Julien er utdannet matematikker og fikk doktorgrad fra Université Lyon 1 i Frankrike. Han har jobbet på lærerutdanning i Norge siden 2016. Han er spesielt interessert i undervisning og læring av sannsynlighet, programmering, og om bruk av hverandrevurdering i matematikk i lærerutdanningen. Han har vært involvert i videreutdanning av lærere gjennom DEKOM-kurs i programmering.

Å undervise tekstprogrammering med oppgavestrenger

Å lete etter mønstre, finne sammenhenger og diskutere seg fram til en felles forståelse er tre praksiser som man finner i kjerneelementet «Utforsking og problemløsing». Men hva egentlig er et problem? Vi påstår at problemløsning ikke trenger å være synonymt med en omfattende tekstoppgave som det arbeides med over flere dobbeltimer. Verkstedet skal illustrere hvordan en streng av kortere oppgaver inspirert av Fosnot og Dolks minilessons, kan brukes for å observere egenskaper, se sammenhenger, og skape inferenser om både programmeringsspråket Python og algoritmiske prinsipper.

Programmering og algoritmisk tenkning presenteres i LK20 som et verktøy som kan brukes for å undersøke matematiske problemer (programmering for problemløsing). Imidlertid, spesielt når det gjelder tekstprogrammering, er det et behov for at elevene får undervisning i programmering. Vi ønsker at undervisningen i programmering kan skje gjennom problemløsning.

I løpet av verkstedet, skal vi presentere tilnærmingen, men hoveddelen skal være en aktiv utprøving hvor deltakere jobber utforskende med programmeringsoppgaver. Verkstedet egner seg både for deg som er uerfaren med tekstprogrammering, og for deg som har noe kunnskap med Python, men ønsker tips til måter å undervise tekstprogrammering på.

Deltakerne må ha med egen datamaskin.