Verksted 28

Camilla N. Justnes og Thomas Utvær
Camilla N. Justnes og Thomas Utvær

Thomas Utvær er lektor i matematikkdidaktikk 5 - 10, som underviser i en stor mangfoldsskole i Trondheim.

Camilla N. Justnes er førstelektor ved Matematikksenteret og har tidligere jobbet på samme skole som Thomas.

Thomas og Camilla jobber for tiden sammen i INCLUSCHOOL - et større forskningsprosjekt som omhandler inkludering i en mangfoldig skole. Innholdet på verkstedet er en del av prosjektet som spesielt ser på inkldudering i matematikk som en interaksjonell prakis.

Tekst-knekker’n

Om å støtte elevers arbeid med tekstoppgaver i matematikk i flerspråklige klasserom

Kjernelementet problemløsing handler blant annet om at elever får muligheten til å utvikle metoder for å løse problemer de ikke kjenner fra før. Noen ganger møter elevene problemene i tekstoppgaver. De er da forventet å kunne gjenkjenne matematikken i konteksten, for deretter velge holdbare metoder for å løse problemet. Våre erfaringer fra undervisning i flerspråklige klasserom viser at det matematiske problemet likevel ikke er tilgjengelig for elevene på grunn av språklige hindringer. Både å lese og tolke tekstoppgaven kan være en terskel som elevene må kommer over for å i det hele tatt ha tilgang for å engasjere seg med matematikken i problemet. Vi har observert at det påvirker elevenes motivasjon til å i det hele tatt prøve seg på tekstoppgaver. For å ikke bare “løse” disse hindringene med å fjerne tekst, overforenkle skriftlige kontekster eller bare la elevene jobbe med symbolske representasjoner, har vi forsøkt å utvikle ressurser som kan støtte elevene i å utvikle kompetansen i å gjenkjenne og beskrive det matematiske problemet i skriftlige kontekster uten at det reduserer de kognitive kravene.

Dette verkstedet handler om hvordan en lærer kan støtte elevers kompetanse i å lese og tolke tekstoppgaver i matematikk, som ofte er første fase av en problemløsingsprosess. Vi introduserer verkstedet med å beskrive utfordringene og vårt arbeid med å støtte elevene i denne første fasen med å tolke tekst. Deltakerne får selv prøve “tekst-knekkern”, som er samarbeidsaktiviteter der elevene er ressurser for hverandre. Vi vil diskutere videre muligheter og deltakerne får selv utvikle en variant som passer til emnet og aldersgruppen de selv jobber med.