Verksted 11
Jeg har jobbet som lærer i Drammensskolen siden 1999, de siste 15 årene ved Skoger skole. Jeg er svært engasjert i matematikkfaget og brenner for å jobbe med forståelse, utforskning og ikke minst å vise og spre glede over faget. Jeg har 90 st.p. matematikk med fokus på didaktikk. Og har siden studiene som ble avsluttet i 2016, deltatt i en Algebragruppe ved OsloMet, ledet av Elisabeta Iuliana Eriksen og Ida Heiberg Solem. Der utveksler deltakerne erfaringer med bruk av algebra i barneskolen, i tillegg til andre utforskende og åpne oppgaver. Mitt hjertebarn i undervisningen er at alle elevene skal få oppleve et fellesskap i et utforskende klasserom.
Skal jeg gange eller dele her, lærer?
- Utforsking i matematikk handler om at elevene leter etter mønstre, finner sammenhenger og diskuterer seg fram til en felles forståelse.
- Problemløsing handler også om å analysere og omforme kjente og ukjente problemer, løse dem og vurdere om løsningene er gyldige.
- Elevene skal legge mer vekt på strategiene og framgangsmåtene enn på løsningene.
Læreplanens kjerneelementer er klar i forventningene om at elevene skal jobbe problembasert. Tradisjonelt sett vil gjerne elevene tenke de er gode matematikk hvis de flinke i gangetabellen. Men hva hjelper det hvis de ikke vet hvordan de skal forstå oppgaven? Det Norge trenger i fremtiden er mennesker med kompetanse til å løse problemer, så får kalkulatoren/regnearket ta seg av selve utregningen. Dette verkstedet innebærer noen ulike problemløsningsoppgaver, der vi jobber sammen om å finne løsninger på oppgaver der oppskriften ikke er helt opplagt for elevene. Ofte skal det ikke så store justeringene til før oppgavene går fra ordinære oppgaver til problemløsningsoppgaver. Kanskje finner du noen oppgaver du ikke umiddelbart ser løsningsmetoden på selv heller. Målet er å la verksteddeltakerne utforske noen oppgaver dere kan ta med tilbake til klasserommet, og bruke med egne elever senere.
Verkstedholderen er opptatt av at alle skal oppleve at de kan bidra med noe slik at resultatet blir best mulig. Derfor vil det også settes av tid til diskusjoner der vi drøfter hvordan lærerne gjennom problemløsende oppgaver kan løfte enkeltelevenes bidrag inn i gruppa, og sikre både mestring og læring for alle.