Storverksted 4
Lisa Steffensen, førsteamanuensis, Høgskolen på Vestlandet
Lisa har tidligere arbeidet som naturfag- og matematikklærer på ungdomstrinnet. Hennes forskningsinteresser er knyttet til samfunnskritisk matematikkundervisning. Hun har bl.a. sett på hvordan ungdomsskoleelever kan arbeide med klimaendringer i matematikkundervisningen og hvordan tematikker som plast, CO2- utslipp og flyktninger kan arbeides med på barnetrinnet, gjennom matematisk modellering.
"Problem Posing" – Hvordan kan vi få elever til å formulere egne problemløsningsoppgaver?
Problemløsning skiller seg gjerne fra rutineoppgaver i at man ikke umiddelbart ser fremgangsmetoder eller løsninger. Det innebærer både det å formulere problemer og det å løse dem. Når elever skal formulere egne problemløsningsoppgaver som kan løses matematisk, refereres dette gjerne til som «problem posing». Problem posing har fått relativt lite fokus i norsk skole, og mens problemløsning er et av seks kjerneelement i LK20, så finner man mindre fokus på problem posing i læreplanverket.
Ambisjonen med verkstedet er å utvikle læreres kompetanser i hvordan elever kan arbeide med problem posing. Verkstedet starter med å introdusere deltakerne for hva problem posing kan være gjennom en interaktiv aktivitet. Videre vil vi kort presentere relevant matematikkdidaktisk forskningslitteratur om problem posing, samt hovedfunn fra masterstudien til Johansen og Onsrud. Hovedvekten av tiden vies verkstedaktiviteter der lærerne skal gjøre seg egne erfaringer med problem posing, på tilsvarende vis om Johansen og Onsrud gjorde med elevene på mellomtrinnet. I tillegg skal de også få prøve ut et sett med kvalitetskriterier som lærere kan bruke i arbeid med problem posing. Verkstedet avsluttes med plenumsdiskusjon om verkstedsaktivitetene.
På verkstedet tilrettelegges det for oppgaver som kan brukes mellomtrinn, ungdomstrinn og videregående skole.