Verksted 20

Pamela Helder Naylor
Pamela Helder Naylor

Pamela Helder Naylor

Stipendiat på Høgsoklen i Innlandet

Fakultetet for lærerutdanning og pedagogikk

Biografi: Pam tilbrakte 20 år som lærer og spesialpedagog i grunnskolen før hun begynte på sitt doktorgradsarbeid, som har som mål å oppmuntre lærere i grunnskolen til å implementere modellering i klasserommene sine. Hun har skrevet læreboken i matematikk for det internasjonale IMYC-programmet og arbeider for øyeblikket med å skrive en ressursbok for norske grunnskolelærere.

Kom i gang med matematisk modellering: Rask kognitiv aktivering, 3-akts oppgaver og Fermi-problemer

Læring gjennom modellering involverer å forstå konteksten til problemet, å gjøre antagelser basert på virkelige erfaringer, å begrunne ideer, bruke beregning, teste løsninger, og ofte å starte på nytt med bedre ideer. Det er inkluderende (Zubi et al., 2019), engasjerende (Galbraith et al., 2006), og fremmer matematisk leseferdigheter og mål for læreplaninnhold (Organisation for Economic Co-operation and Development [OECD], 2013). Det kan også være skremmende for både lærere og elever siden det utfordrer oss til å bryte med den tradisjonelle undervisnings- og læringsdynamikken (Borromeo Ferri, 2018).).

Denne workshopen er designet for å gi lærere muligheten til å eksperimentere med modellering i klasserommet. Den begynner med litt teori (15 minutter) som beskriver hva som gjør modellering til et kraftig undervisningsverktøy, samt modelleringsoppgaver og modelleringssyklusen. To korte gruppeaktiviteter følger etter dette, som inneholder løsning av en Fermi-oppgave (Hvor mange timer søvn vil den gjennomsnittlige personen få i løpet av livet) og en tre-akts oppgave (Regnbuen av Skittles). I de siste 20 minuttene av workshopen vil vi gjennomgå fire forskjellige typer raske kognitivt aktiverende oppgaver som vil hjelpe elevene å begynne å tenke og legge merke til måter som fremmer suksess med modellering.

Det er en 12-siders lærerressursbok designet for å følge workshopen.