Verksted 14

Thomas Myren Gulowsen
Thomas Myren Gulowsen

Mitt navn er Thomas Myren Gulowsen, er 31 år fra Kristiansand. Nå bor og jobber jeg i Sandefjord, hvor jeg har undervist i matematikk, naturfag og programmering i 5 år. Jeg har en Master i matematikkdidaktikk hvor jeg forsket på sosiomatematiske normer i utforskende klasserom. Dette er noe jeg har bygget videre på og har funnet escape room som nyttig for å etablere produktive normer og arbeide med læringskulturen. Som hobbyentusiast har jeg spilt utallige escape room, både fysiske og brettspillvarianter, og laget en rekke egne jeg har hatt med både elever og venner.

Problemløsning gjennom escape room

Utstyr til escape room

Escape room går ut på å nå et konkret mål gjennom ulike og kreative utfordringer må nås innen en gitt tidsramme. Det kan lages og gjennomføres i alt fra stor skala med innredet rom til et ark med oppgaver på.

Escape room er med på å motivere og aktivisere elevene til å løse problemer av ulik sort. Det kan være tematiserte og varierte oppgaver de møter eller må gjennomføre. Det som er fordelaktig med escape room er at det gir et insentiv for å løse problemer en ellers kanskje ville sett på som meningsløse eller unyttige. Det gir i tillegg elevene en unik mulighet til å bruke fysiske konkreter og bli bevisst de ulike strategiene som er viktig i problemløsningsarbeid. Et godt laget spill kan være med på å snu på dynamikken i klasserommet, hvor de elevene som ellers faller fra, kan skinne ved at man har en unik tilnærming og tenker utenfor boksen. Spillet kan gi en mestringsfølelse enkelte elever ellers opplever lite av og tydeliggjør viktigheten av samarbeid og god kommunikasjon.

Deltakerne av denne workshopen får mulighet til å spille et av «rommene» jeg har laget og brukt med elevene knyttet til tema likninger. Under er et forslag til utforming og tidsskjema.

Intro (10 min)

Kort presentasjon av escape room som konsept, erfaringer med gjennomføring og introduksjon av spill.

Hoveddel (60 min)

Deltakerne får 60 minutter til å løse "rommet", dersom noen grupper blir ferdige før tiden, går de over til avslutningen.

Avslutning (10 min + tid igjen av løsning):

Her kan gruppene prøve seg på å lage egne koder og oppgaver til eget escape room samt dele erfaringer med hverandre.

Denne workshopen passer for alle lærere uansett trinn, men spillet jeg har med er brukt i ungdomsskolen.

Spillet bør gjennomføres i grupper på 3-5, dvs 30-50 deltakere totalt vil være maks antall pr gjennomføring.