Studietilbud for lærerutdannere i matematikk

Matematikklærerutdannere har ofte ulik bakgrunn; mens noen har jobbet med undervisning i skolen, kommer andre fra det matematiske eller matematikkdidaktiske forskningsfeltet. Målet med "Matematikk for lærerutdannere" er å knytte de ulike ståstedene enda tettere sammen for å utvikle vår profesjonelle praksis.
Målgruppe
- Lærerutdannere med en sterk matematikkfaglig bakgrunn
- Lærerutdannere som vil kvalifisere seg som førstelektor
- Lærerutdannere som ønsker å forbedre undervisningen og veiledningskompetansen
- Nyansatte i lærerutdanningen
- Lærerutdannere som har fullført master fra GLU
Det er Matematikksenteret som har utviklet studieprogrammet. De fagansvarlige er:
- Janne Fauskanger, professor i matematikkdidaktikk ved Universitetet i Stavanger og Matematikksenteret.
- Raymond Bjuland, professor i matematikkdidaktikk ved Universitetet i Stavanger og Matematikksenteret.
- Ingunn Valbekmo, universitetslektor ved Matematikksenteret.
Noen av verdens fremste forskere på feltet skal bidra under de fysiske samlingene. En av disse er Peter Liljedahl, professor i matematikkdidaktikk ved Simon Fraser University i Canada.
My goals for this course are to have the students experience a different kind of teaching and the research behind it, and to draw from that insights into their past, present, and future teaching practice.
- Peter Liljedahl
Hvorfor er denne videreutdanningen viktig?
Mens det er forsket mye på lærerstudenter og lærere i matematikk, har tilsvarende forskning på matematikklærerutdannere fått mindre oppmerksomhet. Det er først de senere årene forskere har undersøkt undervisning og lærerstudenters læring i sammenheng.
Utdanning av matematikklærere vektlegger i økende grad både lærernes undervisningskunnskap og deres undervisningspraksiser. I dette studiet får lærerutdannere delta i et fellesskap hvor vi sammen utforsker undervisningspraksiser som engasjerer og støtter lærerstudenter i deres utvikling som fremtidige matematikklærere.
Deltagerne vil utforske og utvikle sin undervisningspraksis som lærerutdanner, og vil i tillegg gjennomføre sitt eget utviklingsprosjekt. Studiet vil også bidra til å utvikle deltagernes veiledningspraksis.
Se beskrivelse av studieprogrammet hos NTNU.
Praktisk info
Matematikkdidaktikk for lærerutdannere er et deltidsstudium som godt kan kombineres med jobb som lærerutdanner. Studiet er på 30 studiepoeng og gjennomføres over to år.
Deltagere får dekket lunsj og kr. 3500,- i reisestipend, per samling. De som har store reiseutgifter kan søke om ekstra stipend.
Datoer for samlingene:
- 2. - 3. september 2025
- 27. - 28. november 2025
- 21. - 22. januar 2026
- 6. - 7. mai 2026
Alle samlinger foregår på Kalvskinnet, NTNU, Trondheim.
Studieplaner:
Vellykket pilot i 2021/2022
"Matematikk for lærerutdannere" ble gjennomført som et pilotprosjekt i 2021 / 2022. 17 fullførte, og tilbakemeldingene var svært gode. Lærerutdanningen i Stavanger ga videreutdanningen mye av æren for gode resultater på lærerstudentenes deleksamen i matematikk.