Hvordan lærer lærere?
Et trettitalls matematikklærere fra 11 skoler i Trondheim er samlet på Stavset skole for å lære om hvordan de kan bruke problemløsingsoppgaver for å skape engasjement, diskusjon og dybdelæring hos elever. Lærerne har siden høsten 2016 vært med på Matematikksenterets kompetanseutviklingsprosjekt – MAM-prosjektet - hvor målet er å bli en best mulig matematikklærer.
En viktig del av prosjektet handler om å finne ut hvordan lærerne selv lærer og utvikler sin kompetanse.
– Matematikksenteret skal gi lærere og lærerstudenter et best mulig utgangspunkt i matematikkdidaktikk. Jo mer vi vet om effekten av det vi gjør, jo bedre tilbud kan vi gi, forteller Kjersti Wæge, leder ved Matematikksenteret.
Fra prosjekt til program
Innholdet i kompetanseutviklingsprogrammet er utviklet gjennom flere år, i tett samarbeid med et av de fremste internasjonale forskningsmiljøene i matematikkdidaktikk ved University of Washington. Gjennom prosjektet er forskningsbasert kunnskap blitt prøvd ut i praksis, og alle erfaringene har bidratt til endringer og optimalisering. Resultatene så langt er blant annet at MAM-samlingene og de nettbaserte modulene har en bestemt struktur: først er det forarbeid (lese teori), så planlegging og øving i fellesskap, utprøving på elever, og til slutt analyse.
– Både forskning og erfaringer fra praksisfeltet tyder på at utbyttet av læreringen blir best slik, sier Wæge, som også forsker på kompetansemodellen, i samarbeid med Universitetet i Stavanger.
MAM - et program for kompetanseutvikling
Matematikksenteret har utviklet et kompetanseutviklingsprogram for lærere som bygger på prinsipper om god matematikkundervisning, og noen spesifikke praksiser innenfor matematikkdidaktikk. Programmet kan gjennomføres i nettverk ved egen skole, eller i samarbeid med andre skoler. Innholdet er forskningsbasert, og modellen er utviklet i tett samarbeid med praksisfeltet.