Kvikkbilder
MÅL
Det generelle målet med en kvikkbildeaktiviteten vil være å sammenlikne og diskutere ulike måter å se at antall på. Elevene kan bli utfordret på å resonnere omkring tallenes struktur og egenskaper ved ulike regneoperasjoner, for eksempel kommutativ, assosiativ og distributiv egenskap. Ulike representasjoner av mengder og sammenhengen mellom representasjonene står sentralt i denne aktiviteten.
Last ned mal som inneholder en rekke momenter du bør tenke gjennom når du skal planlegge en kvikkbildeaktivitet.
Les mer om kvikkbilder i artikkelen Kvikkbilder i arbeid med tallforståelse.
Kvikkbilde 8 · 6
Klassen får et bilde med 8 · 6 prikker. De seks prikkene er organisert slik at de kan sees på forskjellige måter. To av måtene leder fram til den distributive lov. I filmen ser vi hvordan læreren arbeider for å få fram disse to måtene og løfter dem fram i oppsummeringen. Transkripsjon og diskusjonsspørsmål til filmen.
Kvikkbildet er laget med tanke på å fremheve assosiativ og distributiv egenskap ved multiplikasjon. Bildet er knyttet til 6 prikker i 8 grupper. De åtte gruppene er like, men prikkene danner et mønster som kan sees på ulike måter.
Kvikkbilde 4 · 12
Bildet er et fotografi av ei konfekteske med bånd som deler de 48 konfektene i fire grupper med 12 i hver gruppe. Kommutativ og distributiv egenskap ved multiplikasjon og dobling som strategi er det faglige målet for denne aktiviteten.
Kvikkbilde 2 · 4 + 3 · 4
Prikkbildet består av 20 brikker som er konfigurert slik at det ligger til rette for å få fram den distributive egenskapen ved multiplikasjon.
Kvikkbilde 4 · 3 · 2
I undervisningsøkten på filmen over arbeider klassen først med kvikkbildet 4 · 3 · 2. Deretter får elevene i oppgave å lage bilder som viser 16, og så viser læreren bilde av ei sjokoladeeske med 48 sjokoladebiter ordnet i fire områder med 3 · 4 biter. Til slutt styrer læreren en oppsummering av timen. Filmen viser arbeidet med kvikkbildet 4 · 3 · 2 og oppsummeringen.
Prikkbildeene som består av 24 prikker konfigurert slik at man kan få fram både den kommutative og assosialtive egenskapen ved multiplikasjon.
Forslag til flere aktiviteter
Her kan du laste ned forslag laget i Word. Forslagene ligger i en mal for undervisningsnotat tilsvarende det som fins i plandokumentene til aktivitetene over.
Likt og forskjellig