Oppgavestrenger
Filmen viser hvordan Olaug Lona Svingen introduserer aktiviteten for en klasse som prøver denne typen aktivitet for første gang. Arbeidet med denne oppgavestrengen ser du i filmen 12 · 149.
MÅL
En oppgavestreng er en sekvens med 4-6 relaterte regnestykker som er designet for å engasjere elever i en diskusjon om en gitt strategi i arbeid med en regneoperasjon. Aktiviteten kan også brukes i diskusjon om en egenskap ved regneoperasjonen eller når det er hensiktsmessig å velge en spesiell strategi.
Les mer om oppgavestrenger i artikkel skrevet av Anita Valenta.
Planleggingsmal
Mal som inneholder en rekke momenter du bør tenke gjennom når du skal planlegge en oppgavestreng.
Oppgavestreng 12 · 150
I denne oppgavestrengen tar læreren utgangspunkt i multiplikasjonene 2 · 150 og 10 · 150. Den distributive lov utnyttes så i multiplikasjonen 12 · 150 før elevene får utfordringen 12 · 149.
Bruk av "snille tall"
Avrunding og den distributive lov er sentrale strategier i multiplikasjon.
I denne filmen ser vi hvordan elevene blir utfordret på å utnytte disse strategiene i hoderegning -
og å begrunne at strategiene virker.
Etter at filmen er ferdig presenterer læreren regnestykket 99 · 11 på tavla og spør elevene om noen har lyst til å prøve på det. De trenger ikke ha svaret. Læreren er først og fremst ute etter hvordan elevene tenker.
Halvering og dobling
I denne undervisningssekvensen leder læreren elevene til å reflektere over
halvering og dobling som strategi.
Strategien diskuteres ut fra en oppgavestreng som kan være egnet for formålet.
Regnefortellinger og tegninger brukes til å diskutere hva som skjer når en bruker denne strategien
og hvorfor den er gyldig.
Divisjon med desimaltall
Læreren gir elevene noen divisjonsstykker det ikke er mulig å ta i hodet.
Han har laget en fortelling om en kar som hadde utført divisjonen 249 : 7 på en lommeregner og fått 35571 som svar.
Men desimalkommaet på lommeregneren var ødelagt, så elevene må vurdere hvor kommaet skal stå.
Oppgavestreng 198 + 7
Hensikten med aktiviteten er at elevene skal utvikle hensiktsmessige strategier i arbeid med addisjon. I denne oppgavestrengen legges det vekt på bruk av vennlige tall. Oppdeling av tallene i en sum kan gjøres på mange måter, men det er et mål å finne tall som er enkle å regne med og så foreta en oppdeling ut fra det. Begrunnelse for at denne strategien er gyldig står sentralt i aktiviteten.