Verksted 6
Victoria er lektor i matematikkdidaktikk og nestleder i LAMIS Østfold. Hun har videreutdanning i astronomi og pedagogisk veiledning, og har lang erfaring som mentor for grunnskolelærerstudenter og matematikklærere. Hun har skrevet en masteroppgave (2024) om matematikklæreres forestillinger om dyslektikeres læringspotensial i matematikk.
Victoria har 14 års undervisningserfaring fra barneskolen og 10 års erfaring som utvikler ved Vitenfabrikken og Vitenparken (regionale vitensentre). For tiden jobber hun som kontaktlærer og ressurslærer i matematikk ved Verket skole i Moss.
Inkluderende problemløsning – om dyslektiske fordeler og utfordringer i matematikk
I 2022 ble dyslektisk tenkning anerkjent som en viktig ferdighet i det 21. århundre. Å gjøre læringsøkter i matematikk dysleksivennlige, kan redusere dyslektikeres utfordringer i faget og fremme alle elevers begrepsforståelse og matematikkompetanse.
I dette verkstedet ser vi nærmere på hvordan vi som matematikklærere kan inkludere dyslektisk tenkning i arbeid med problemløsing. Deltakerne samarbeider om ulike problemløsingsoppgaver, som alle er brukt i barneskolen.
Det blir refleksjoner og samtaler underveis, med fokus på universell utforming, varierte representasjoner og dysleksivennlig problemløsing i matematikk. Verkstedet inkluderer en kort forskningsformidling med oppdatert forskning om dysleksi, med fokus på dyslektikeres styrker og utfordringer i matematikk.