Storverksted 8
Marte Bråtalien er universitetslektor ved NMBU. Hun er i sluttfasen av sitt doktorgradsprosjekt, hvor hun undersøker hvordan læreres ideer om, og gjennomføringer av, utforskende undervisning i matematikk endrer seg i forbindelse med at de deltar i et videreutdanningskurs. Marte er spesielt interessert i hvordan utforskende elementer, for eksempel problemløsing, kan brukes i daglig matematikkundervisning.
Hva er problemet?
For å undervise gjennom problemløsing trenger man et problem. Fra flere hold blir det påpekt at en del av lærerens ansvar er å velge gode problemløsingsoppgaver. Men hva er en god problemløsingsoppgave?
I dette verkstedet vil vi jobbe med konkrete matematiske problemer, for å drøfte hvordan problemer kan bidra til elevenes faglige progresjon. Store og åpne problemer gir mye rom for frihet, men kan også være vanskelige for elever å orientere seg i og for lærere å vurdere. Erfaringer fra mitt doktorgradsprosjekt viser at de matematiske problemene i seg selv omtales som et vesentlig hinder når lærere skal undervise matematikk gjennom problemløsing og utforsking. Spørsmål som oppstår er relatert til omfanget av og kompleksiteten til problemene, hvor åpne de bør være, og hvordan man kan koble problemene til konkrete matematiske temaer. Dette er spørsmål vi vil snakke om i verkstedet. Til slutt vil vi idémyldre rundt hvordan problemer kan brukes i vurderingssituasjoner. Hva kan vurderes?