Verksted 33
Christian Salvesen har erfaring fra både grunnskolen og høyere utdanning, med 6 år i hver sektor. Som stipendiat er han spesielt interessert i hvordan den enkeltes matematiske kunnskap og forståelse påvirker individet og samfunnet. Å forstå dette er viktig med tanke på hvordan vi tilnærmer oss matematikkfaget i skolen. Gjennom forskning og undervisning, jobber Christian for å fremme en dypere forståelse for grunnskolematematikkens rolle og relevans i vårt daglige liv og i utviklingen av vårt fremtidige samfunn.
Statistisk usikkerhet – matematikkfaglig læring og personlig dannelsesreise
Visste du at matematiske beregninger har hatt en sentral rolle i mange historiske hendelser, og bidratt til både menneskelig lidelse og velvære? I dette verkstedet vil du få erfaring med oppgaver som fokuserer både på matematikkfaglig kunnskap og refleksjon over matematikkens rolle i samfunnet.
Verkstedet vil hovedsakelig være sentrert rundt en spesifikk oppgave om sannsynlighetsberegning som er inspirert av en virkelig hendelse under 2. verdenskrig. Hvilken hendelse? Det får du vite på verkstedet. Oppgaven er tilpasset ungdomstrinnet og designet på en slik måte at det ikke vil være mulig å komme frem til korrekt svar, men at svaret er noe vi sammen beveger oss mot. Først individuelt, så i par og til slutt i plenum hvor vi vil nærme oss en løsning. Aktiviteten er både morsom og tankevekkende, og den gir en praktisk kontekst for matematiske konsepter.
Mot slutten av verkstedet vil vi ha en oppsummerende samtale om grunnskolematematikkens rolle og relevans i våre daglige liv, og i utviklingen av vårt fremtidige samfunn. Samtalen vil ha utgangspunkt i deltakernes erfaringer fra oppgaven, samt en kort introduksjon med utgangspunkt i kritisk matematikkdidaktisk teori og tidligere erfaringer med gjennomføring av denne type oppgaver. Ikke gå glipp av denne muligheten til inspirasjon om utforsking av matematikkens samfunnsaktualitet.