Slik arbeider dere med modulene i MAM
Syklusen består av seks komponenter:
1. Forberedelse
Observasjon: Deltakerne observerer enten en filmet undervisningssekvens eller en veileder/lærerutdanner som gjennomfører en aktivitet med elevene.
Teori: Deltakerne leser en artikkel med teori knyttet til det aktuelle temaet i syklusen.
2. Diskusjon av teori
Veileder/lærerutdanner leder en diskusjon mellom deltakerne.
Hvilke momenter fra punkt 1 kan vi ta med oss inn i planleggingen av undervisningsøkta?
3. Felles planlegging
Deltakerne planlegger sammen ei undervisningsøkt med samme type aktivitet som i punkt 1. Gruppestørrelse 5-8. Veilederne/lærerutdannerne er aktive deltakere i sin gruppe uten å overta arbeidet for deltakerne. Gruppen lager et felles undervisningsnotat som viser gangen i økta med elevene.
4. Øving
Deltakerne øver på aktiviteten i gruppa. En eller to av deltakerne har rollen som lærer, resten av deltakerne er «elever». Alle deltakerne og veilederen/lærerutdanneren kan be om Time-Out. Da tar man et kort avbrekk og diskuterer hva man bør gjøre.
5. Utprøving med elever
Aktiviteten blir prøvd ut med en elevgruppe. Time-Out kan brukes også under utprøvingen.
6. Vurdering/refleksjon
Diskusjon om utprøvingen i gruppa. Både deltakere, veilederen/lærerutdanneren deltar.