Barnehagelitteratur
Det er løftet frem i rammeplanen at personalet blant annet skal bruke bøker for å inspirere barn til matematisk tenkning. Ved å bruke barnelitteratur kan personalet bidra til at barn oppdager og undrer seg over matematiske sammenhenger, at de får varierte erfaringer med fagområdet, at de blir introdusert for matematiske problemer og at de opplever matematikkglede.
Her ønsker vi å gi inspirasjon til hvordan dere kan se matematikk i barnelitteratur, og vise noen eksempler på bøker med relevant, spennende og morsomt matematisk innhold. Vårt utvalg blir uansett bare en liten dråpe i havet i forhold til alt som finnes og vi håper dere stadig finner nye favoritter.
Hva er matematikk i barnelitteratur?
Barnelitteratur kan inspirere til matematisk utforskning og spennende samtaler. Når vi skal velge litteratur som inviterer til å gjøre matematiske erfaringer er det mye å velge mellom. Det finnes mange gode barnebøker laget spesielt for at barna skal oppdage matematiske sammenhenger, men mange bøker med rikt og spennende matematisk innhold er ikke skrevet med tanke på matematikk i seg selv. Barnelitteratur bør først og fremst være en god fortelling som appellerer til barna både visuelt og verbalt, og som oppleves som engasjerende for barna. Når vi leser bøker i barnehagen er det viktig å ta seg tid til å nyte fortellingen, og deretter bruke bokas matematiske ideer og matematiske ledetråder som utgangspunkt for videre lek og samtale.
Ifølge rammeplanen skal barna oppleve et stimulerende miljø i barnehagen som støtter opp om deres lyst til å leke, utforske, mestre og lære. Barnelitteratur kan brukes som inngangsport til ulike fagområder i rammeplanen, inkludert fagområdet antall, rom og form. Matematikken er gjerne fremtredende i ulik grad i forskjellige bøker. I noen bøker, som for eksempel “Lars er stor” av Svein Nyhus, er det et tydelig matematisk tema gjennom hele boka. Boka utforsker størrelser på mange ulike vis, og den åpner for resonnement, kreativitet og undring. I Sven Nordqvist sine bøker om Bosse finner vi ofte herlige matematiske utforskninger, men de er gjerne ikke hovedtema i historien. For eksempel i boka “Bosses drosje” utforsker Bosse både avstander, vekt og antall.
Det finnes også flerspråklige fortellinger som i tillegg til å åpne for spennende flerspråklig arbeid også kan åpne for matematiske erfaringer. Flerspråklige fortellinger kan bidra til å skape et miljø der barna kan utforske og oppdage matematikk i dagligliv og i kunst og kultur.
Med de flerspråklige fortellingene kan personalet blant annet:
- Utvikle matematikkspråket som en del av språket vårt, f.eks. ved å
- utforske matematiske ideer og begreper på ulike språk.
- bruke sanger, rim og regler som er innvevd i fortellingene.
- berike innholdet i fortellingene ved å tilrettelegge for videre utforskning, lek og samtale.
- La fortellingene bli utgangspunkt for matematiske samtaler med barna. Ved å lytte til fortellingen blir de en felles opplevelse og dermed en felles kjent kontekst. Fortellingene kan bidra til å synliggjøre en situasjon der barn opplever at matematikk eksisterer i en ny sammenheng.
- Utforske et matematisk innhold som er tydelig i fortellingen. For eksempel kan personalet stoppe ved ulike detaljer i fortellingen og oppmuntre til utforskning eller samtale, eller de kan ha med konkretiseringsmateriell som utvider og forsterker.
- La fortellingene bli utgangspunkt for prosjektarbeid som strekker seg over flere uker og berører flere fagområder i rammeplan for barnehagen.
Et eksempel er fortellingen om Hatteselgeren. Den er hentet fra en ressurs knyttet til flerspråklige fortellinger. Ressursen er utviklet av NAFO.
I listen under viser vi et lite utvalg av barnelitteratur som har et matematisk innhold. Vi håper disse bøkene kan være til inspirasjon, og at dere selv finner mange egne favoritter. Vi anbefaler at dere besøker et lokalt bibliotek for å få tips til nye bokskatter til mening og glede for små og store i barnehagen.
Bøker
Boktittel og forfatter | Kort om matematisk innhold |
---|---|
Trykk herHervè Tullet |
Denne boken inviterer til kreativt samspill omkring begreper, størrelser, antall og farger. Boka er enkel, men kraftfull, og egner seg godt for de aller yngste i barnehagen. Barna skal utføre instruksjoner som gis i boka, og på neste side får de se resultatet. Barna skal for eksempel gni på fargesterke prikker, riste og helle på boka, trykke et bestemt antall ganger på en prikk, eller klappe for å få prikker til å endre størrelse. |
Jakob og NeikobKari Stai |
Jakob og Neikob er ei humoristisk fortelling om vennskap. Jakob og Neikob er veldig forskjellige, men likevel gode venner. Jakob seier JA til alt, og Neikob sier NEI til alt. Boka er fin trening i logikk, motsetninger og kontraster. Den gir også fine muligheter for resonnement: For hvordan kan Jakob få Neikob med på tur når han alltid sier nei? |
Lars er storSvein Nyhus |
Dette er en bok for alle som føler seg store eller små eller midt i mellom. Den handler om Lars og hvor stor Lars er. Boka er en fin introduksjon til samtaler omkring størrelser og hva det vil si å være stor. Barna erfarer at det er mange måter å være stor på. Boka er enkelt illustrert og gir mange muligheter for samspill underveis. Lars er liten i forhold til noe, men stor i forhold til noe annet. Tenk at hele månen får plass i hendene til Lars. |
ApestrekerJulia Donaldson, Axel Scheffler |
Denne boken handler om en ape som har mistet mammaen sin. I historien følger vi apekattens strabasiøse leting etter sin kjære mamma. Apen får hjelp av en sommerfugl underveis, og han må beskrive for sommerfuglen hvordan mammaen ser ut. Boken omhandler sortering og sorteringskriterier. Sommerfuglen husker kun ett kriterie i gangen, noe som gjør at det blir mange misforståelser. Boken har en lun og god humor. Den er skrevet på rim og har flotte illustrasjoner. |
Den lille larven AldrimettEric Carle |
Denne boken er en klassiker og er solgt i ca. 30 millioner eksemplarer siden den kom ut i 1969. Her er det begrepslæring, lek, samhandling og en god historie i en og samme bok. Boken har enkle og fargesprakende illustrasjoner, og appellerer til alle aldersgrupper i barnehagen. I boka møter barna eksempelvis ukedagene, mengder, antall og størrelser. |
Hokus pokus 1-2-3Sissel Horndal |
Denne boka inviterer barna inn i heksas verden. Der blir barna oppmuntret til å telle både høner, frosker og spøkelser. Boka er flott illustrert med en spennende tekst på rim. Tallene går fra 1 til 20. |
Aktiviteter
Aktiviteter | Beskrivelse |
---|---|
Hatteselgeren |
Historien gir et utgangspunkt for å leke og eksperimentere med tall, mengde og telling, og barna får erfaring med ulike måter å uttrykke dette på. Historien er et fint utgangspunkt for samtale og lek omkring likheter, ulikheter og endring i antall. |
Taulek i revehiet - Er du like lur som reven? |
I denne aktiviteten får barna praktisk erfaring med mange rombegreper ved å bli inspirert av ei bok om reven. Barna får videre rike muligheter til å samtale om retninger, strategier og lure løsninger. |