Digitale verktøy og spill
Digitale verktøy kan bidra til å utvikle ferdigheter som samarbeidsevne, kreativitet, kritisk tenking og utholdenhet. Det er ikke sånn at digitale verktøy skal erstatte bøker, tusjer, perler eller klosser, men heller skape nye mulighetsrom for spennende erfaringer. Ved bruk av digitale verktøy er det essensielt at personalet er aktive sammen med barna, og at de sammen vurderer hensiktsmessig og etisk bruk av mulighetene som teknologien tilbyr.
Programmering og spill har mye til felles. Begge deler bidrar til å utvikle barns strategiske og algoritmiske tenking gjennom at barna må følge spillets regler og stadig ta valg som endrer veien videre. Evnen til å tenke fremover er viktig i livet generelt siden vi ofte må tenke flere steg når vi løser problemer.
Bruk av digitale verktøy
I rammeplanens kapittel om antall, rom og form står det at personalet skal bruke digitale verktøy som et av flere typer materiell for å inspirere barna til matematisk tenkning. Digitale verktøy kan derfor være like naturlig i det matematiske arbeidet som klosser, bøker og spill. Barn kan for eksempel ta bilder med digitalkamera, spille spill på nettbrett, søke etter informasjon på internett, filme med mobiltelefon, eller forstørre insekter med digitalt mikroskop på tur. Disse erfaringene gjør det naturlig å snakke om eksempelvis likheter og ulikheter, romlige sammenhenger, mengder, størrelser eller former.
Digitale verktøy gjør det også mulig å dokumentere underveis noe som bidrar til å holde en samtale i gang over tid. For eksempel kan dere ta skjermbilde av insektet som blir forstørret og på den måten utvide utforskingen og oppdagelsene også etter at dere er tilbake fra tur.
Antallet digitale muligheter vokser svært raskt, og det finnes mange muligheter for å bruke eksempelvis film, bilder eller internett for å berike det matematiske innholdet. Bruk av digitale verktøy skal underbygge den leken og læringen som skjer i barnehagen, og barna skal være i kreative og skapende prosesser. Det betyr at teknologien skal støtte forståelsen til barna gjennom å bringe inn nye muligheter og andre perspektiver.
Programmering
Å jobbe med programmering kan være en flott inngang til å erfare hvordan digitale verktøy er konstruert og fungerer. Når barna programmerer må de forklare og argumentere, utforske ulike fremgangsmåter, være utholdende i problemløsing, tenke kreativt, forbedre feil og skape noe nytt. Disse ulike ferdighetene er viktige i matematikk, men også i livet generelt. Det å stole på egen tenking, tørre å gjøre feil og å utforske på nytt og på nytt er noe barna vil ha glede av i utallige sammenhenger.
At digitale verktøy er programmert betyr at de utfører det de skal på en systematisk måte basert på rekkefølgen av ulike kommandoer/instruksjoner. Disse kommandoene gis av den som programmerer verktøyet. Ofte er det mange ulike måter å gjøre det på. Digitale verktøy kan ikke «tenke selv», men kun utføre det de er programmert til i akkurat den rekkefølgen. Derfor er det viktig at programmereren tenker grundig gjennom hvordan programmet skal fungere og hvilke kommandoer som skal gis i hvilken rekkefølge.
Programmering krever stor grad av resonnement gjennom hele prosessen. Først må barna undersøke og forstå problemet de skal løse, og deretter tenke ut én eller flere forslag til løsning. De må tenke gjennom hvilke kommandoer de skal gi og i hvilken rekkefølge. Barna må så bestemme seg for én av de mulige løsningsstrategiene, og så omsette denne til kode. Vil de velge den løsningen som er raskest, den som er enklest å forstå eller den som er mest elegant?
Først vil det være mest hensiktsmessig å bruke bilder eller illustrasjoner av kommandoer som kode, altså analog programmering (programmering uten digitale verktøy). Etter hvert kan barna bruke digitale verktøy hvor de kan trykke eller dra kommandoene i riktig rekkefølge. Når barna har kodet et program så er det spennende å prøve det ut. De vil oppleve igjen og igjen at programmet ikke gjør som de først hadde tenkt, og at de derfor må justere tenkingen sin. Det å oppleve at de må gå frem og tilbake for å finne en løsning som fungerer er med på å utvikle utholdenhet hos barna. Videre erfarer de at det ikke er farlig å gjøre feil og de opplever ekte glede og mestring når programmet endelig gjør det som de hadde tenkt. Det å programmere krever altså en spesiell tenkemåte som inkluderer resonnement, ryddighet, engasjement, kreativitet og utholdenhet.
Apper i barnehagen
Apper på nettbrett kan være en flott mulighet for å berike barnas lek og læring med matematikk i barnehagen. Applikasjoner kan utvide og berike matematikken ved å bringe inn nye perspektiver og muligheter. På et nettbrett kan barna gjøre ting som ikke er så enkelt i den virkelige verden. Det finnes svært mange og svært ulike applikasjoner som kan brukes med barna. Det er virkelig en jungel av muligheter, og det kan være krevende å skulle orientere seg.
Tips og informasjon om hva det kan være greit å se etter.
Aktivitet | Beskrivelse |
---|---|
Velt støvelen |
Dette artige spillet gir barna erfaringer med begreper knyttet til plassering og koordinater. |
Bilder i rekkefølge |
Denne aktiviteten gir barna mulighet til å erfare viktigheten av at noe kommer i riktig rekkefølge. |
Piler i rekkefølge |
Denne aktiviteten er en fin progresjon fra aktiviteten "Bilder i rekkefølge". Aktiviteten handler om at barna jobber med rekkefølge, men nå med piler og retninger. |
Bygg snurrebass med Plus plus-brikker |
Denne aktiviteten handler om å leke med plus plus brikker. Barna kan leke fritt og selvstendig, men også inviteres til å følge en oppskrift for å lage en artig snurrebass. |
Dekk dromedaren |
Denne aktiviteten er et puslespill der barna møter omrisset av en dromedar satt sammen av kvadrater. Barna skal dekke alle kvadratene på dromedaren med ti tilhørende brikker som ikke skal overlappe hverandre. I denne aktiviteten kan du støtte barnas erfaringer med å visualisere. For å dekke dromedaren må barna planlegge og forestille seg hvordan de bør vri, snu og legge formene på en bestemt måte for å dekke dromedaren. |
Å finne veien på tur |
Denne aktiviteten gir barna mulighet til å jobbe med digitalkamera, legge bilder over på en PC og skrive ut disse. Den gir også mulighet til å jobbe med rekkefølge og viktigheten av dette, samt at barna må frambringe mentale kart over steder de har vært før. |