Kunst, design og musikk
Musikk er ikke bare kaos av toner i tid og rom, men ofte mønstre som er lett gjenkjennbare. Mønster finnes over alt i kunst, design og musikk. Vi finner mønster i arkitektur, tepper, duker, klær, border, i kunsten, i musikken og i naturen. Musikk og kunst kan derfor være en spennende vei inn i matematikken, og de ulike fagområdene kan utfylle og berike hverandre. Det betyr ikke at du skal snakke om matematikk hver gang barna koser seg med rytme eller kreative og kunstneriske aktiviteter, men at du er støttende og utforskende sammen med dem og bringer inn matematiske begreper i samtalen der det er berikende. To stikkord som går igjen når vi studerer og lager mønster, er gjentakelse og rekkefølge. Det er noe som går igjen når vi ser på et bilde, en bygning, en mønstret genser eller hører et refreng i en sang.
Hva er matematikk i kunstnerisk arbeid?
I matematikken må vi verdsette at barna bruker sin kreativitet og fantasi i tankeprosessen. Kreativitet og skapende prosesser er viktig når barna skal lære noe. En vektlegging av prosess heller enn resultat er også fremtredende i kunstnerisk arbeid sammen med barna. Selve prosessen i det kunstneriske arbeidet, gleden ved å forme noe kreativt og samtalen rundt det som skapes, er like viktig som selve resultatet. Snakk med barna når de perler et smykke, tegner eller lager kunstverk med ulikt materiale.
Still gjerne spørsmål som:
- Kan du fortelle meg om det du lager?
- Hvordan fortsetter det?
- Hva er det som gjentar seg?
- Hva er likt, og hva er ulikt?
Ved å snakke om mønstre sammen med barna hjelper vi dem med å legge merke til alt det vakre som omgir oss. Barna vil oppdage en regelmessighet i dagligdagse ting, slik som at det er like langt mellom to trinn i en trapp, at et riff i en sang blir gjentatt på samme måte, at utsmykninger av kunstverk ofte har et repeterende mønster, eller at det er et mønster i tellinga vår. Mønster og symmetri gir kunstverk en matematisk dimensjon som gjør produktet mer harmonisk og penere, og skjønnhet er også viktig i matematikken. Denne viktige kvaliteten må vi også gjøre synlige for barna i barnehagen. Barn vil etter hvert oppleve og erfare, at perlebrettet de perler, huset de tegner, takten de lager eller mandalaen de fargelegger, ser penere ut hvis noen matematiske egenskaper er til stede.
Stedskunst eller "landart" er en aktivitet hvor kunst og matematikk møtes. I et stedskunstprosjekt kan barna utforske matematiske ideer og relasjoner på en leken og kreativ måte. Å jobbe med stedskunst kan gjøre læringen av matematiske ideer, metoder og sammenhenger mer kreativt og kunstnerisk. Ved å lage kunstverk av naturmateriale kan barna utforske matematikk i et avslappet og inspirerende miljø. Når barna bygger og undersøker kunstverket sitt, kan de snakke om form, rom og størrelse. De får erfaring med å bruke begreper som beskriver kunstverket sitt, slik som for eksempel firkant, sirkel, stor, åpen, flat, i midten og kube. Å jobber sammen om et kunstnerisk prosjekt i stedskunst gir barna mulighet til å oppleve og eksperimentere med matematiske sammenhenger, ideer og begreper på en konkret og meningsfull måte.
Aktiviteter | Beskrivelse |
---|---|
Baravelle |
I denne aktiviteten kan barna utforske mønster med geometriske former. De får bruke grunnleggende begreper som hjørner og kanter, og beskrive hvordan formene henger sammen. |
Lag en mandala |
Aktiviteten bidrar til at barna ser at former kan lage vakre mønstre når de blir satt sammen på en bestemt måte. Her lager barna en mandala. En mandala er et mønster som gjentar seg i sirkel, kalt rotasjonssymmetri. Aktiviteten gir barna mulighet til å utvikle et matematisk språk som beskriver formene og hvordan de er plassert i forhold til hverandre. |
Fantasidyr |
Barna lager fantasidyr ved hjelp av det de finner i naturen. De får mulighet til å beskrive og resonnere omkring sine valg, samt at de må bruke begreper knyttet til plassering, form og størrelser. |