Sammenligning og sortering

Barn veier bamser
Barn er nysgjerrige og vil gjerne utforske hvordan ting henger sammen for å forstå verden. I hverdag og lek sammenligner barn ulike fenomener og ting etter utvalgte kriterier. Barn leter etter egenskaper som er like og egenskaper som skiller ting fra hverandre, for så å sortere dem.

Sortering er grunnleggende i all matematikk. I matematikk deler vi sortering i to ulike prosesser. Den ene er klassifisering hvor vi sorterer ting i klasser etter hva som hører sammen, og den andre er ordning hvor vi sorterer ting i rekkefølge.

Om klassifisering og ordning

Både klassifisering og ordning handler om å sammenligne ting, men det er likevel to ganske ulike måter å tenke på. Sortering er et godt utgangspunkt for utfordrende samtaler og tenkning sammen med de yngste barna. Når personalet stiller spørsmål som: I hvilken gruppe hører denne tingen hjemme? Hva er likt? Kan du finne en som ligner? så stimulerer de barnas resonnering. Barna må gjerne selv få velge hvilke kriterier de ønsker å sortere etter mens personalet inspirerer, bekrefter og utvider.

Klassifisering

Når vi klassifiserer, samler vi ting som hører sammen. Klassifisering handler om å finne objekter som har noe felles. Når vi oppdager at noen ting ligner hverandre, begynner vi å klassifisere. De ting som er like hører sammen og skilles fra dem som er annerledes. Vi leter da etter egenskaper som er felles, og egenskaper som skiller. Kriteriene vi klassifiserer etter kan være farge, form, konsistens, art, størrelse, bruksområde, alder osv. For eksempel kan barna klassifisere fargeblyanter etter samme farge, kjøretøy etter hvor de kjører, eller fugler etter hvilken art de tilhører. Klassifisering er også viktig for utvikling av språk, da det å lære ord også handler om å forstå systemene og sammenhengene som ordene inngår i. For eksempel vil barn oppleve at stoler kan se veldig forskjellige ut, men fremdeles tilhøre klassen stol. Videre vil de erfare at stol er en del av den overordnede klassen møbel, og at lenestol er en helt spesiell type stol.

Ordning

Når barn ordner så sorterer de ting i rekkefølge etter et bestemt kriterium. Når vi ordner fokuserer vi ikke på likhet, men på forskjell. For eksempel kan barna sortere blyanter etter lengde, fra den korteste til den lengste, skjellene etter farge, fra den lyseste til den mørkeste, eller lekedyra etter høyde, fra den laveste til den høyeste. Barna erfarer gjennom sortering at rekkefølge ofte er viktig. Når barna ordner er det relevant å legge vekt på begreper som knytter seg til ulikheter i størrelse, for eksempel: tyngre enn, lengre enn, lavere enn, varmere enn, saktere enn. Begreper om rekkefølge er også relevante i forhold til forståelse av tid og tallene våre, for eksempel neste, forrige, mellom, før, etter.

Sortering av votter

Barn teller votter

Lotta (3 år), finner tidlig en morgen ut at hun ville rydde i tørkeskapet. Hun tar med seg alle vottene fra skapet og inn på avdelingen, hvor hun legger de spredt utover gulvet. Der flytter hun litt rundt på vottene og hvisker lavt til seg selv mens hun ser på vottene:
– Jeg vil finne de som hører sammen.

Den voksne oppfatter hva Lotta hvisker, og spør:
– Hvordan kan du se hvilke votter som hører sammen, da?

Lotta peker øyeblikkelig på de to like vottene med striper og sier:
– De der er like for de har striper og samme farger.

Lotta prøver å finne flere par, og holder to og to votter inntil hverandre for å se om de er like, eller ikke. Lotta flytter etter hvert vottene til bordet, hvor hun deler dem inn i grupper. Når den voksne spør om hvorfor hun har lagt de slik som hun har gjort, så sier hun at de vottene som "har nesten lik farge" ligger sammen, og peker på de rosa vottene (se bilde).

Går vi nærmere inn i denne spontane aktiviteten med matematisk interesse, ser vi at Lotta sorterer vottene ved å finne likheter og ulikheter. Sortering skjer i hverdagen, og det handler om å sammenligne fenomener og ting etter bestemte kriterier. Når Lotta leter etter egenskaper som er like, og egenskaper som skiller vottene fra hverandre, finner hun kriterier for å sortere dem. Det første kriteriet som Lotta sorterer etter, er funksjon: Når hun tar ut bare vottene fra tørkeskapet, hun er ikke interessert i andre typer klesplagg. Inne på avdelingen begynner Lotta å sortere vottene etter kriterier som farge, mønster, form og materiale. Lotta får i denne aktiviteten bruk for det som vi kaller logikk. Logikk handler om å trekke slutninger, og Lotta må ta stilling til hvilke kriterier som må være til stede for at hun kan si at to og to votter hører sammen.

Barn synes ofte det er gøy å leke med og utforske klær og skotøy i en garderobe. Denne aktiviteten handler om votter, men dere kan sammenligne og snakke om mye forskjellig, som sokker, sko eller luer. Dere kan observere hva barna gjør, og stille spørsmål som stimulerer dem til å studere hva som er helt likt, hva som har noe likt, eller hva som er forskjellig, og hvordan.

Aktivitet Beskrivelse

Hvem skal ut?

Hvem skal ut?

I denne aktiviteten skal barna finne ut hvilken gjenstand som skal ut. Aktiviteten gir barna mulighet til å erfare, styrke og øve seg på å lete etter likheter og forskjeller. Videre vil barna måtte fundere over detaljer og nyanse, argumente for egne ideer og lytte til andres ideer.

Hvem skal ut?

Gjett hva jeg har i boksen

Gjett hva jeg har i boksen

I denne aktiviteten skal barna gjette og beskrive det som er i boksen. Barna får erfaring med å sammenligne størrelser, beskrive egenskaper og utforske tall og telling.

Gjett hva jeg har i boksen

Sokkene

Sokkene

Aktiviteten bidrar til at barna må tenke matematisk og resonnere. Gjennom å arbeide med sokker støttes barna i å benytte begreper om farge, mønster og størrelser.

Sokkene

Likt og forskjellig

Likt og forskjellig

Gjennom å se på og snakke om hva som er likt og forskjellig på to bilder får barna resonnere, argumentere og søke etter løsninger. De får erfaring med å lete etter likheter og forskjeller, samt mulighet til å analysere egenskaper ved former, mengder og størrelser. Barna må videre argumentere for egne ideer og lytte til andres ideer.

Likt og forskjellig

Pakkene

Pakkene

Pakk inn et utvalg av ting som barna kan leke med og drive utforsking med. La barna beskrive en pakke de velger og oppmuntre til samtale om vekten og formen., Barna kan videre sortere pakkene for å få erfaringer med å beskrive, estimere og kategorisere.

Pakkene

Hatteselgeren

Hatteselgeren

Historien gir et utgangspunkt for å leke og eksperimentere med tall, mengde og telling, og barna får erfaring med ulike måter å uttrykke dettepå. Historien er et fint utgangspunkt for samtale og lek omkring likheter, ulikheter og endring i antall.

Hatteselgeren