Modul 1 – Kartleggingstest "Alle Teller!"
I denne modulen vil dere få et innblikk i hva Alle Teller! er og hvordan en kartleggingstest fra Alle Teller! kan gjennomføres som en screening av klasser eller grupper.
Problemstilling i modulen: Hvilken informasjon får vi om elevene når vi gjennomfører kartleggingstester?
Kjerneelement: Matematiske kunnskapsområder
Tema: Posisjonssystemet
Tidsbruk hele modulen: 150 minutter + utprøving med elever
Slik arbeider dere med modulene
A – Forarbeid
30 minutter
Individuelt
Se gjennom oppgavene i Eksempeltest.
Testen er gjennomført med elever på 6. trinn, og resultatene er registrert i Elevresultater.
Studer elevresultatene. Tenk gjennom spørsmålene og noter stikkord:
- Hva kan du si om klassens styrker og svakheter?
- Velg en elev. Hva forteller resultatet om kompetansen til denne eleven?
Ta notatene med til B – Samarbeid.
B – Samarbeid
60 minutter
Grupper og plenum
Oppsummering knyttet til A – Forarbeid (20 minutter)
Individuelt (5 minutter)
Se over notatene dine og gjør deg klar til gruppediskusjon.
Gruppediskusjon (15 minutter)
Bruk notatene fra forarbeidet og drøft i grupper på tre–fire personer:
- Hva kan dere si om klassens styrker og svakheter?
- Hva forteller resultatet om kompetansen til elevene dere har valgt?
Planlegg kartlegging (40 minutter)
Les teksten Screening – hva og hvorfor? Teksten vil være til hjelp i planleggingsarbeidet.
Planlegg gjennomføring av Eksempeltest. Testen kan gjennomføres på ett eller flere trinn ved skolen.
Etter gjennomføringen skal resultatene registreres og analyseres med tanke på
- klassens styrker og svakheter
- utfordringer som elever har med forståelsen av tall
C – Utprøving
60 minutter
Tidsbruken inkluderer registrering av resultatene.
Gjennomfør testen slik dere har planlagt.
Registrer resultatene i Vurderingsskjema.
Analyser resultatene:
- På hvilke områder viser klassen sine styrker og svakheter?
- Hvilke elever ser ut til å ha utfordringer med forståelsen av tall?
- Hva behersker disse elevene (styrker)?
- Hva ser ut til å være problematisk (svakheter)?
Ta med notatene til D – Etterarbeid.
D – Etterarbeid
60 minutter
Grupper og plenum
Erfaringsdeling fra utprøving (30 minutter)
Hva forteller resultatene av testen?
Gå sammen i gruppene og diskuter resultatet av testen.
Gi en kort oppsummering av styrker og svakheter:
- Klassenivå
- Grupper av elever
- Enkeltelever
Er resultatet forventet ut fra undervisningen klassen har fått? Begrunn.
Velg noen elever som ser ut til å ha spesielle utfordringer.
- Hva ser det ut til at disse elevene behersker (styrker)?
- Hva ser ut til å være problematisk (svakheter)?
- Hvordan stemmer resultatene med det dere ellers vet om elevenes kompetanse i matematikk?
Bruk av kartleggingsresultater (30 minutter)
Vurder hvilke punkter som er relevante og drøft disse i grupper eller plenum.
- Hvilken praksis har dere for oppfølging av elever som har behov for ekstra støtte, på kartleggingstester?
- I hvilken grad er informasjonen dere nå har om elevene, tilstrekkelig til å sette i gang tiltak?
- Skal resultatene følges opp av annen type vurdering? I tilfelle hvilken?
- Hvilke konsekvenser vil resultatene ha for undervisningen?
- Når er det grunn til bekymring og eventuelt kontakt med PPT?
Velg en i kollegiet som noterer stikkord om felles praksis for vurdering og oppfølging. Bli enige om hva dere vil gjøre videre.
Anbefalinger til videre arbeid
Pakke 3 Oppfølging av vurdering – Modul 1 Følge opp kartleggingstester.
Til deg som leder modulen
Forberedelse for den som leder modulen
- Les gjennom hele modulen, og forbered deg på å lede B – Samarbeid og D – Etterarbeid.
- Gi deltakerne beskjed om å gjøre A – Forarbeid individuelt før de begynner med B – Samarbeid.
- Kopier til deltakerne til B – Samarbeid:
- Eksempeltest
- Screening – hva og hvorfor?
Ressurser
Artikler og dokumenter til modulen
- Tekst: Screening – hva og hvorfor?
- Oppgaver
- Eksempeltest (pdf)
- Eksempeltest med fasit (pdf)
- Elevresultater (pdf)
- Vurderingsskjema (xlsx)
- Vurderingsskjema (pdf)
- PowerPoint-presentasjon til bruk i arbeidet med modulen