Modul 2 - Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Lærere kan, alene og sammen med kollegaer, reflektere over hvilken vurderings- og oppfølgingspraksis skolen har, skape en oversikt, og få frem behov for videreutvikling av nåværende praksis. Skolen kan også, gjerne i samarbeid med pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT), vurdere når og hvordan PPT inngår i vurderings- og oppfølgingspraksisen.
Nye vurderingsformer og oppfølginger skal prøves ut og evalueres.
Problemstilling i modulen: Hvordan samarbeider skole og PPT om vurdering? Hvordan følger skolen og PPT opp elever?
Tidsbruk hele modulen: 190 minutter + utprøving.
Slik arbeider dere med modulene
A - Forarbeid
40 minutter
Individuelt
Studer Modell for vurderings- og oppfølgingsprosesser med forklaringer.
Bruk Arbeidsnotat til vurderings- og oppfølgingsprosesser.
Noter i det tomme skjemaet hvilke metoder og eventuelle vurderingsmateriell du tar i bruk i de ulike fasene.
Ta også med hva du skulle ønske å gjøre, eller kjenner til at andre gjør.
- Fase 1: Vurdering for å finne ut av mangfoldet av kompetanser i hele klassen.
- Fase 2: Vurdering av læringsutbytte av tilpasset opplæring for en enkelt elev eller en liten gruppe.
- Fase 3: Vurdering sammen med PPT av behov for ytterlig tilpasning eller henvisning for utredning.
Ta med notatene til B – Samarbeid.
B - Samarbeid
80 minutter
Grupper og plenum
Oppsummering knyttet til A - Forarbeid (20 minutter)
Bruk notatene fra A – Forarbeid.
Diskuter i grupper på tre-fire personer:
Hva gjør dere i fase 1, 2 og 3 med vurdering og oppfølging på deres skole?
- Fase 1: Vurdering for å finne ut av mangfoldet av kompetanser i hele klassen.
- Fase 2: Vurdering av læringsutbytte av tilpasset opplæring for en enkelt elev eller en liten gruppe.
- Fase 3: Vurdering sammen med PPT av behov for ytterlig tilpasning eller henvisning for utredning
Hvem gjør hva (lærer, spesialpedagog, PP-tjenesten, andre)?
Hva slags vurdering og oppfølging er skolen god på og stolt av?
Har skolen en felles praksis?
Faglig påfyll og refleksjon (40 minutter)
Bruk Arbeidsnotat til vurdering- og oppfølgingsprosesser. Noter i det tomme skjemaet hva slags vurdering dere ønsker å utvikle i fase 1, 2 og 3.
- Når passer det å bruke observasjon, screening, dynamisk kartlegging, intervju, kartlegging eller testing sammen med PPT?
- Hvem skal ha ansvar for hva (lærer, spesialpedagog, PP-tjenesten, andre), og i hvilke faser?
I Vurderingsverktøy for skole kan du se hva som fins av ulike kartleggingsverktøy (observasjon, screening, dynamisk kartlegging, intervju, kartlegging og testing sammen med PPT).
Ta også i bruk Spørsmål knyttet til oversiktene [pdf].
Planlegg utprøving (20 minutter)
Lag en felles oversikt i plenum over ønsker for vurdering fra arbeidsnotatene til gruppene.
Sørg for at gruppene velger ulike faser i utprøvingene, slik at alle fasene i modellen er dekket opp, for eksempel:
- Fase 1 – Observasjon, screening.
- Fase 2 – Dynamisk kartlegging/intervju.
- Fase 3 – Kartlegging/testing i samarbeid med PPT.
Bestem dere for hva skolen skal prøve ut og videreutvikle.
- Hva ønsker dere å undersøke?
- Hva skal vurderingen svare på?
- Samsvarer innholdet og aktivitetene i vurderingen med det som har vært gjort i opplæringen?
- Hvordan skal informasjonen brukes?
I C – Utprøving skal dere prøve ut og evaluere nye materiell og vurderingsformer.
- Velg hvem som skal samarbeide om utprøving.
- Gjør forberedelser for å finne fram materiell, eventuelt bestille det som skal prøves ut.
- Tenk gjennom hvordan dere vil dokumentere elevens tenkning og resonnement underveis, for eksempel med egne notater, lydopptak eller video.
C - Utprøving
60 minutter
Grupper
Øv på ny vurdering (det bør være minst to som samarbeider).
Samarbeid om og støtt hverandre i å prøve ut og forstå den valgte vurderingsformen.
Reflekter rundt spørsmålene fra B - Samarbeid
- Hva ønsker dere å undersøke?
- Hva skal vurderingen svare på?
- Samsvarer innholdet og aktivitetene i vurderingen med det som har vært gjort i opplæringen?
- Hvordan skal informasjonen brukes?
Noter hvordan dere opplever den valgte vurderingsformen.
- Hva var nyttig?
- Hva var utfordrende?
- Vil dere anbefale skolen å bruke denne vurderingsformen? Argumenter hvorfor eller hvorfor ikke.
D - Etterarbeid
110 minutter
Grupper og plenum
Presentasjoner i plenum (60 minutter)
Presenter for hverandre vurderingsformer som har blitt prøvd ut.
- Beskriv hvilken fase utprøvingen var rettet mot.
- Beskriv hva som kom fram av ny kunnskap og erfaringer.
- Vil dere anbefale skolen å bruke denne vurderingsformen? Begrunn hvorfor eller hvorfor ikke.
Diskusjon i grupper (20 minutter)
Diskuter det som har blitt presentert.
Velg ut hvilke kartleggingsmateriell og vurderingsformer dere ønsker skal tas med inn i og eventuelt videreutvikle nåværende praksis. Noter et par-tre argumenter dere vil bruke i plenum.
Foreslå hvem som tar ansvar for hva i det videre arbeidet?
- Alle lærerne ved skolen
- Utvalgte lærere
- Spesialpedagoger
- Rådgivere i PP-tjenesten
Diskusjon i plenum (20 minutter)
Diskuter hva som kan tas med inn i og eventuelt videreutvikle nåværende praksis.
Hvem tar ansvar for hva videre?
- Alle lærere ved skolen
- Utvalgte lærere
- Spesialpedagoger
- Rådgivere i PPT
Veien videre (10 minutter)
Skolen har arbeidet med å fornye vurderingspraksisen sin.
Hver og en trenger å bli enda bedre kjent med og utvikle de nye vurderingsformene for å kunne ta dem i bruk med sine elever.
Fortsett den aktive prosessen med ny vurdering og oppfølging av elevers læringsprosesser, ved å arbeide videre med ressursene som er foreslått i denne modulen.
Når dette arbeidet har oppnådd ønsket kvalitet, vil vi anbefale å bli kjent med moduler i pakkene Vurdering og Oppfølging av vurdering, som kan bidra til ytterlig utvikling av skolens vurderings- og oppfølgingspraksis.
Anbefalinger til videre arbeid
I de etterfølgende pakkene Vurdering og Oppfølging av vurdering finner dere flere moduler som vil støtte opp om det videre arbeidet med å utvikle skolens vurderings- og oppfølgingspraksis.
Til deg som leder modulen
Forberedelse for den som leder modulen
- Les gjennom hele modulen og forbered deg på å lede B – Samarbeid og D – Etterarbeid.
- Se gjennom PowerPoint-presentasjonen.
- Gi deltakerne beskjed om å gjøre A – Forarbeid individuelt før dere starter med B – Samarbeid.
- Kopier Spørsmål knyttet til oversikten til B – Samarbeid.
Artikler og dokumenter til modulen