Matematikk 1T, Eksempeloppgave med graftegner og CAS
Del 2, oppgave 5
Oppgaven er hentet fra forslag til ny eksamensordning for MAT1013 Matematikk 1T (2012, s. 10). Oppgaven må løses med CAS eller graftegner for å gi full uttelling.
Funksjonen \(f\) er gitt ved \[f(x) = 0,5x^3 - 3,25x^2+ 6x - 2,25 \ \ , x \in [-1, 4]\]
Grafen til \(f\) har tre tangenter som går gjennom origo.
- Tegn grafen til \(f\) i et koordinatsystem, og skisser de tre tangentene.
- Skriv opp likningen for en tangent til grafen til \(f\) som går gjennom punktet \((x_1, f(x_1))\). Bruk denne likningen til å finne de tre punktene der grafen til \(f\) har en tangent som går gjennom origo.
Løsningsforslag
- Jeg tegner grafen og skisserer de tre tangentene gjennom origo.
Grafen til \(f\) og de tre tangentene \(a\), \(b\) og \(c\) gjennom origo er vist i figuren over. - En tangent til \(f\) gjennom punktet \((x_1, f(x_1))\) har ligningen \[y - f(x_1) = f'(x_1)(x - x_1)\] Ved hjelp av CAS, finner jeg ligningen i rad 2 i CAS-vinduet over. For å finne de tre tangentene gjennom origo, setter jeg \(x = 0\) og \(y = 0\) i ligningen og løser denne med hensyn på \(x_1\) (rad 4). Da får jeg \(x\)-verdiene til punktene tangentene går gjennom på grafen til \(f\). Jeg setter inn i \(f(x)\), og finner punktene:
\(A = (-3/4, - 1125/128) \approx (-0,75, -8,79)\), \(B = (1, 1)\), \(C = (3, 0)\)
Fil
Kommentarer
Oppgaven er betegnet som CAS eller graftegner. En god løsning er å utnytte samspillet mellom de to verktøyene ved å lage en skisse med graftegner og deretter gjøre beregningene med CAS. En slik løsning vil også gjøre det lettere for elevene å avgjøre om svaret de kommer fram til er riktig.
En vanlig feil er at elevene skriver f’ for å finne det deriverte i CAS, men da skjer det ingenting. Riktig skrivemåte er f’(x).
GeoGebra |
Didaktiske refleksjoner |
|
a) |
Elevene skriver funksjonen inn slik som den er, og avgrenser definisjonsområdet etterpå ved hjelp av kommandoen Funksjon[...]. Det finnes flere måter for å skissere tangentene: 1) Tegne linjer fra origo til grafen og flytte punktet til linjen blir en tangent. 2) Tegne tangenter på grafen og flytte berøringspunktet til tangenten går gjennom origo. |
Her har vi valgt å tegne grafen for alle x-verdier som en stiplet graf, men vi kunne også valgt å skjule den helt. Den heltrukne grafen viser grafen for x = [-1, 4]. Innskriving og kommmandoer i GeoGebra blir litt enklere dersom man velger å ikke avgrense funksjonen til et bestemt definisjonsområde, og det lønner ser derfor ofte å vente til slutt med å avgrense grafen til definisjonsområdet. Flere av CAS-kommandoene virker dessuten ikke på den avgrensede funksjonen. Det kan være utfordrende å finne de tre tangentene. Elevene bør ha øvd på å flytte punkter som ligger på grafen. |
b) |
Løses med CAS. Start med å skrive navnet til funksjonen i CAS. Resultatet kan kontrolleres ved å sammenligne skissen med svaret. |
Her utnytter vi samarbeid mellom vinduene i GeoGebra. Det er lurt at elevene blir vant med å skissere en fremgangsmåte før de begynner med å løse oppgaven i GeoGebra. Forklaringene kan stå i CAS feltet, men da blir feltet langt og det er vanskelig å få utskriften på en side. |