Modul 3 - Intervju for å oppdage misoppfatninger
I denne modulen vil elevintervjuene ta utgangspunkt i diagnostiske oppgaver, som kan avdekke eventuelle misforståelser eller misoppfatninger.
Problemstilling i modulen: Hvordan kan intervju gi oss informasjon om elevenes tenkning og forståelse?
Kjerneelement: Resonnering og argumentasjon
Tema: Likhetstegnet
Tidsbruk hele modulen: 210 minutter + utprøving med elever
Slik arbeider dere med modulene
A – Forarbeid
30 minutter
Individuelt
Les Gjennomføring av elevintervju, og marker deler som du finner spesielt viktige, relevante eller utfordrende.
Les Diagnostiske oppgaver og reflekter rundt disse spørsmålene:
- Hva ligger i begrepet misoppfatning?
- Hva kan årsakene til misoppfatninger være?
- Hvordan kan du bruke elevintervju for å avdekke misoppfatninger?
Ta med notatene til B – Samarbeid.
B – Samarbeid
120 minutter
Grupper og plenum
Oppsummering knyttet til A – Forarbeid (30 minutter)
Individuelt (5 minutter):
Se over notatene dine og gjør deg klar til gruppediskusjon
Gruppediskusjon (15 minutter):
Med bakgrunn i notatene fra A – Forarbeid, drøft i grupper på tre-fire personer.
- Hva ligger i begrepet misoppfatning?
- Hva kan årsakene til misoppfatninger være?
- Hvordan kan du bruke elevintervju for å avdekke misoppfatninger?
Gruppene blir enige om et par momenter dere vil dele i plenum.
Plenum (10 minutter)
Gruppene deler momentene de har valgt ut.
Diagnostiske oppgaver knyttet til likhetstegnet (30 minutter)
Løs oppgavene Diagnostiske oppgaver om likhetstegnet indviduelt.
Gå sammen i grupper, og diskuter følgende spørsmål:
- Hvilke av oppgavene tror dere at elevene vil løse riktig?
- Hvilke feilsvar forventer dere å få på de ulike oppgavene?
- Hvilken tankegang kan ligge bak feilsvarene?
- Hvilke spørsmål kan egne seg i et elevintervju for å få tak i elevenes tenkning?
Analyse av elevsvar (15 minutter)
Diskuter elevsvarene som ligger i PowerPoint-presentasjonen i plenum, med bakgrunn i teorien og gruppediskusjonene.
Planlegg elevintervju (45 minutter)
Målet med dette intervjuet er å lytte til elevenes tenkning og resonnement, og få tak i deres forståelse for likhetstegnet. En typisk misoppfatning er at elevene tror at likhetstegnet betyr «her kommer svaret».
En måte å gjennomføre elevintervju på, er å bruke Newmans analyse (McIntosh, 2007):
- Kan du lese spørsmålet for meg? (lese)
- Hva spørres det etter i oppgaven? (forstå)
- Kan du fortelle meg en måte å finne svaret på? (bearbeide)
- Kan du vise meg hvordan du fant svaret, og si meg hvordan du går fram for å finne det? (beskrive framgangsmåte)
- Kan du nå skrive svaret på oppgaven? (avkode)
Bruk oppgavene i Diagnostiske oppgaver om likhetstegnet, og planlegg elevintervju der dere skal undersøke elevenes forståelse av likhetstegnet.
Drøft følgende punkter med tanke på elevene (2-3 elever) dere vil intervjue:
- Velg minst én oppgave elevene vil få til.
- Velg oppgaver dere tror vil være utfordrende for de ulike elevene.
- Tenk gjennom hvilke elevsvar dere vil få på de ulike oppgavene.
- Tenk gjennom gode oppfølgingsspørsmål.
Tenk gjennom hvordan dere vil dokumentere elevenes tanker og resonnement (egne notater, lydopptak, video e.l.).
C – Utprøving
40 minutter
Tidsbruken avhenger av hvordan intervjuet gjennomføres, og hvor mange elever det gjelder.
Gjennomfør de planlagte elevintervjuene.
Analyser resultatene, sett i lys av litteratur og diskusjoner.
Reflekter rundt disse spørsmålene:
- Hva ga elevintervjuene svar på?
- Hvilke misoppfatninger knyttet til likhetstegnet ble eventuelt avdekket?
Ta med notatene til D – Etterarbeid.
D – Etterarbeid
60 minutter
Grupper og plenum
Erfaringsdeling fra utprøving (30 minutter)
Gå sammen i grupper og del erfaringene fra utprøvingene.
- Hvilke misoppfatninger ble avdekket?
- I hvilke sammenhenger kan disse misoppfatningene være et problem?
- Hvilke konsekvenser får resultatene for videre arbeid?
Hver gruppe velger et elevsvar og presenterer i plenum.
Konsekvenser for undervisningen i matematikk (30 minutter)
Diskuter i grupper (20 minutter) og oppsummer i plenum (10 minutter).
Diskuter disse spørsmålene i kollegiet, og bli enige om en felles praksis for din skole eller ditt nettverk:
- Hvilke erfaringer har dere gjort ved å bruke elevintervju til å avdekke elevenes tenkning og forståelse?
- Hvordan og i hvilke situasjoner kan erfaringene med elevintervju videreføres og implementeres som en del av undervisningen?
Velg en i kollegiet som noterer konklusjonene om felles praksis. Bli enige om hva dere vil gjøre videre.
Anbefalinger til videre arbeid
Pakke 3 Oppfølging av vurdering – Modul 3 Bruke diagnostiske oppgaver.
Pakke 2 Vurderingsverktøy – Modul 4 Dynamisk kartlegging.
Til deg som leder modulen
Forberedelse for den som leder modulen
- Les gjennom hele modulen, og forbered deg på å lede B – Samarbeid og D – Etterarbeid.
- Se gjennom PowerPoint-presentasjonen.
- Gi deltakerne beskjed om å gjøre A – Forarbeid individuelt før de starter med B – Samarbeid.
- Kopier Diagnostiske oppgaver om likhetstegnet til B – Samarbeid.
Artikler og dokumenter til modulen
- Brekke, G. (2002): Diagnostiske oppgaver – Utdrag fra Introduksjon til diagnostisk undervisning i matematikk. (pdf)
- McIntosh, A. (2007): Gjennomføring av elevintervju – Utdrag fra Alle teller! (pdf)
- Oppgaveheftet Diagnostiske oppgaver om likhetstegnet (pdf)
- PowerPoint-presentasjon til bruk i arbeid med modulen