Leke- og læringsmiljø

Jente ser på et bilde av Eiffeltårnet
Et rikt og spennende leke- og læringsmiljø inne og ute har stor betydning for både de yngste og de eldste barna. Et variert og utforskende barnehagemiljø kan tilby meningsfulle og morsomme matematiske opplevelser for alle i barnehagen. Ved å gjøre leke- og læringsmiljøet rikere med tanke på matematiske muligheter, kan du styrke din oppmerksomhet mot barns matematiske lek, utforsking og de mulighetene som finnes i barnehagehverdagen. Det kan ha en stor betydning for deg og din arbeidshverdag.

Et stimulerende og positivt leke- og læringsmiljø i matematikk innebærer å berike miljøet i barnehagen med materiell og allsidige aktiviteter som gir rike matematiske muligheter. Ved å skape et rikt miljø inviterer personalet barna til ulike typer lek, utforskning, problemløsing og matematiske samtaler. Personalet i barnehagen må innimellom endre og berike miljøet rundt barna slik at nysgjerrighet, kreativitet og utforskning stadig blir revitalisert og fornyet. I rammeplanen står det at barnehagen skal legge til rette for at barna kan utforske og oppdage matematikk i dagligliv, natur, kunst og kultur ved selv å være kreative og skapende. Videre står det at personalet skal bruke bøker, spill, musikk, digitale verktøy, naturmaterialer, leker og utstyr til å inspirere barna til matematisk tenkning. Barna skal altså møte matematikken i varierte sammenhenger og på forskjellige måter. Personalet kan bidra til dette ved å tilby barna et generøst og rikt leke- og læringsmiljø der alle barna får oppleve utfordring og mestring, og hvor mulighetene for samspill er uendelige.

Det fysiske miljøet og rommets betydning

Barnas leke- og læringsmiljø består av et synlig fysisk miljø, som arkitektur, planløsning, utstyr og materiell, men også av et usynlig miljø. Det usynlige læringsmiljøet handler om de ansattes holdninger, tanker om lek, syn på læring og organisering av barnehagehverdagen. Det synlige og det usynlige miljøet er medspillere når vi jobber med matematikk i barnehagen. Det fysiske miljøet, sammen med måten vi møter barna på, bestemmer deres muligheter for å gjøre seg matematiske erfaringer, og resonnere rundt disse. Hvilket materiale dere tilbyr barna forteller i stor grad hva dere vektlegger av innhold i barnehagen, og hvilke erfaringer dere inviterer barna inn i. Materialet forteller hva dere ønsker at barna skal ha mulighet til å oppleve og erfare i barnehagen.

For å skape gode samtaler, undring og rike erfaringer, er det avgjørende at materialet har egenskaper som barna kan utforske med flere sanser. Materialet må være spennende, åpent og by på mye!

I filmen kan du høre Hege og Camilla snakke om det fysiske miljøet i barnehagen, og hvordan rommet kan påvirke barnas lek og aktivitet. Se filmen alene eller i fellesskap i barnehagen og noter ned momenter som du legger spesielt merke til eller synes er ekstra relevant.

Refleksjonsspørsmål:

  • Del momentene dere har skrevet ned mens dere så filmen og diskuter hva det kan ha for betydning for deres barnehage.
  • Det er ikke nødvendig å kjøpe inn nye definerte matematiske leker, utstyr eller materiell for å få mer matematikk i barnehagen. Udefinert materiale kan skape masse spennende matematisk lek og nysgjerrighet. Diskuter hva dere legger i “fleksibelt og udefinerbart” materiale, og hvilke muligheter det gir? Hvilken type materiale tilbyr dere barna i deres barnehage?
  • Identifiser sammen et rom eller et område i barnehagen dere dere synes det foregår lite lek og utforsking. Tenk sammen over hva slags aktivitet som vanligvis foregår på stedet, og hvordan dere kan berike miljøet for å gi barna flere muligheter for matematisk utforsking? Hvilke matematiske begreper ønsker dere å legge til rette for at barna få erfaringer med på stedet?

Inviter til lek og utforskning

Et rikt barnehagemiljø innebærer at personalet organiserer og tilrettelegger utstyr og materialer på en måte som inviterer til utforskende lek og aktivitet. Dere kan ta utgangspunkt i noe barna er opptatt av, og bruke materialer kreativt for å bringe interessen og fascinasjonen videre. Hva med å iscenesette et miljø med rekvisitter som gir barna impulser til felles lek? Barna må få mulighet til å bruke hele kroppen i møtet med miljøet og materialet, og frihet til å utforske, undersøke og uttrykke seg på sin egen måte. I rammeplanen er det løftet at personalet skal legge til rette for matematiske erfaringer gjennom å berike barnas lek og hverdag med matematiske ideer og utdypende samtaler. Selv om personalet bidrar til å berike leken er det barna som bestemmer hva som skal utspille seg og hvordan materialet skal tas i bruk.

Når det oppstår en passende mulighet kan personalet berike og støtte den matematiske utforskingen med kommentarer og spørsmål, eller ved å tilby et annet materiell som utvider barnas matematiske erfaringer og lek. I slike situasjoner vil barnas egen tenking og problemløsning bli stimulert, og vi signaliserer at et rikt materiell kan føre til at det er mange mulige løsninger. For eksempel kan en kinolek bli beriket ved at personalet leker kinogjest som ønsker å kjøpe billett, og at barna dermed får behov for papir, fargestifter og saks for å lage billettene. Eller en lek med badeland i sandkassa kan bli beriket ved å tilføre takrenner, baljer og vann. Når personalet blander seg i lek og hverdag ved å tilby et materiell som oppmuntrer til videre utforskning og tenking, bidrar personalet til at barna utvikler matematisk forståelse. Å arbeide med matematikk sammen med barn handler derfor om å være engasjert i det barna leker og om å være oppfinnsom og kreativ i aktiviteter og samtaler.

En god matematisk samtale mellom barn-voksen og barn-barn kjennetegnes blant annet av å ha et felles fokus, aktiv lytting og vise anerkjennelse av hverandres løsninger. Det felles fokuset er ofte knyttet til et materiell, og matematiske samtaler oppstår gjerne når vi utforsker de muligheter materiellet gir. Ved å bringe inn nye materialer i barnehagen kan vi vekke nysgjerrighet, forundring og interesse hos barna. Spennende materialer gjør noe med oss, det inviterer til aktivitet og samtaler.

I denne filmsnutten snakker Hege og Camilla om hva det kan bety å ha materialer tilgjengelig for barna, og noen aspekter det er viktig at personalet tenker på i det fysiske miljøet. Noter ned minst tre momenter individuelt som dere legger ekstra merke til eller tenker på når dere ser filmen.

Refleksjonsspørsmål:

  • Diskuter i fellesskap hvordan dere organiserer og tilrettelegger utstyret og materialet dere har. Tåler materiellet å bli lekt med, og på måter som det kanskje ikke er designet for? Er det nok av materiellet til at barna kan realisere prosjektet sitt med å bygge et høyt tårn, en stor mandala eller en spennende jungel? Har materiellet nok ustandardiserte enheter slik at barnas kreativitet kan realiseres?
  • Tenk på en aktivitet barna ofte driver med i barnehagen, for eksempel en rollelek eller en bevegelseslek. Hvilket potensial for matematikk ligger i aktiviteten allerede, og hvordan kan dere berike utforskningen og gleden?
  • Hvordan kan materiellet dere tilbyr bidra til at barna opplever både utfordringer og mestring?
  • Hvordan kan vi delta i barnas lek og berike den uten å ta over retningen eller styre for mye?