Matematikk 1P: Eksempeloppgave med regneark 1
Del 2, oppgave 6:
Oppgaven er hentet fra eksamen i Matematikk 1P høsten 2013 (s. 22).
Jonny er rørlegger. Han har en timelønn på 215 kroner. Jonny betaler 2 % av bruttolønna til en pensjonskasse. I tillegg betaler han hver måned 250 kroner i fagforeningskontingent. En måned arbeidet Jonny 150 timer.
a) Hvor mye betalte Jonny til pensjonskassen denne måneden?
Jonny har tabelltrekk. Se nedenfor.
b) Hvor mye betalte han i skatt denne måneden?
Løsningsforslag
a) Jeg beregner bruttoinntekten og finner 2 % av den (se regneark).
Jonny betaler 645 kr til pensjonskassen.
b) For å finne ut hvor mye skatt Jonny betaler, finner jeg først nettoinntekten. Jeg runder av nedover til nærmeste hundre og finner skattetrekket i tabellen.
Han betaler 9790 kr i skatt.
Kommentarer
Mange elever liker å skrive svarene som tekstbokser direkte inn i regnearket. I små regneark kan det fungere greit, men i større regneark kan det bli uoversiktlig. I tillegg oppdateres ikke tallene i tekstboksene automatisk dersom elevene finner en feil og endrer på regnearket. Vi anbefaler derfor formelvisning.
Regneark |
Didaktiske refleksjoner |
Overføre begrepene og tallene til regneark |
Oppgaven inneholder mange tall, og det er ikke alltid like lett for elevene å holde oversikt. Regneark er et godt hjelpemiddel for elevene. Det er lett å rette opp feil, og elevene slipper å løse hele oppgaven en gang til hvis de oppdager en feil. Elever er vant med regneark fra ungdomsskolen, men det krever øvelse dersom de skal lære å utnytte mulighetene regnearket byr på godt. |
Bruke regnearket til å beregne bruttolønnen |
Det er viktig at elevene beregner lønnen ved å multiplisere rutene i regnearket, ikke ved å bruke en kalkulator. |
2 % kan enten skrives inn direkte med %-tegnet, eller som en prosentfaktor. |
Excel lagrer uansett tallet som prosentfaktoren 0,02 (se formelvisning). Elevene bør kjenne til at 2 % og 0,02 uttrykker det samme. |
Cellene bør formateres slik at enheten (kr) vises, men det er kun tallene som skal skrives inn i cellene (se formelvisning). |
Elevene bør kunne formatere rutene med kroner slik at de viser «kr». En nødløsning er å skrive enhetene i en ekstra kolonne. |
Formlene skal vises |
Elevene må lære å gjøre kolonnene smalere slik at de har plass på et A4-ark. Liggende format er ofte mest lesbart. |
Tekstsvar |
Svaret på oppgave a) kommer greit fram i regnearket og trenger ikke ytterligere forklaring. Det er nødvendig med et forklarende tekstsvar i oppgave b) siden regnearket ikke viser utgangspunktet for avlesning i trekktabellen. |