Matematikk 2P: Eksempeloppgave med regneark 1
Del 2, oppgave 3
Oppgave a)-c) er hentet fra forslag til ny eksamensordning for MAT0010 Matematikk 10. årstrinn (2012, s. 16). Oppgave d) er laget av Matematikksenteret.
Pytagoreerne kjente til mange typer tall:
a) Fyll ut kolonne A, B og C i et regneark som vist ovenfor, slik at de første 20 naturlige tallene, kvadrattallene og rektangeltallene framkommer.
b) Bestem en formel for trekanttallene, og fyll ut kolonne D i regnearket. Summer alle kolonnene.
c) Hvilke tall får du dersom du summerer to påfølgende trekanttall? Vis med 3 eksempler.
d) Løs oppgave c) algebraisk.
Løsningsforslag
a) Se regneark.
b) Jeg laget en regresjonsanalyse av de trekanttallene som jeg kunne telle på oppgavearket.
Jeg brukte polynom 2 og fant formelen: `^y=0,5x^2+0,5x` som er det samme som `y=(x(x+1))/2`. Så satte jeg inn formelen i regnearket.
c) 3+6=9 10 + 15 = 25 45 + 55 = 100
Summen av to påfølgende trekanttall er et kvadrattall. Trekanttall n pluss trekanttall n+1 gir kvadrattall n+1.
d) Jeg løser oppgaven på papir.
Trekanttall n: `(n(n+1))/2`
Trekanttall n+1: `((n+1)(n+1+1))/2`
Summen av to påfølgende trekanttall:
`(n(n+1))/2 + ((n+1)(n+1+1))/2 = (n^2+n+n^2+n+n+n+1+1)/2=(2n^2+4n+2)/2=n^2+2n+1=(n+1)^2`
Kommentarer
Et digitalt hjelpemiddel kan hjelpe mange elever slik at de klarer flere og mer avanserte oppgaver. Regresjonsanalysen gir svaret på funksjonsform med x som variabel. Lavpresterende elever vil ha vanskeligheter med den algebraiske omformingen av uttrykket. For å løse oppgaven må de se at x tilsvarer rute A2, og deretter skrive inn uttrykket slik det fremkommer i analysen.
Det er også mulig å finne en formel for trekanttallene ved å bruke observasjon, for eksempel ved å se at trekanttallene er halvparten av rektangeltallene. Formelen for trekanttallene vil derfor være:`("Formel for rektangeltall")/2=(n(n+1))/2`
Ved å høyreklikke inne i regresjonsanalysevinduet kan grafen overføres til grafikkfeltet. Det kan være nyttig i mange sammenhenger.
|
GeoGebra |
Didaktiske refleksjoner |
a) |
Fyll ut tabellen som vist i oppgaveteksten. |
De fleste elever vil ikke ha vanskeligheter med å finne en formel for kvadrattallene. Formelen for rektangeltall er vanskeligere. Den kan gjerne finnes på tilsvarende måte som trekanttall. |
b) |
Begynn på et nytt regneark eller fortsett i samme. Marker D2-D5, hold inne Ctrl og marker A2-A5. Bruk verktøyknappen «Regresjonsanalyse» og analyser. Elevene ser at det lineæret uttrykket ikke passer. De finner formelen med hjelp av polynom og 2. grad.
|
Oppgaven er vanskelig for mange elever. De fleste vil klare å finne det neste trekanttall. De ser mønsteret, men det å omforme et mønster til en algebraisk formel er vanskelig. GeoGebra gjør det lettere å løse slike modelleringer. Derfor er det er viktig at elevene blir kjent med verktøyet. Mange elever vil komme mye lenger matematisk, og i tillegg sparer de tid. Eleven vil først teste om der finnes en lineær sammenheng. Neste mulighet er polynom 2. grad, som fører fram. Det er viktig at elever lærer å tolke uttrykket som de kommer fram til. Ved å overføre bildet til grafikkfeltet kan de bruke grafen til å finne andre svar. F.eks det 100. trekanttall Formelutskrift på Geogebra er Ctrl + D. |
c) |
Testing på papir eller regneark. |
Her vil nok de fleste elever skrive svaret på ark. |
d) |
Løses på papir eller med CAS. |
Oppgaven krever en del algebra. Elevene kan løse oppgaven med CAS (se løsning nedenfor), men det er ikke obligatorisk å kunne bruke det verktøyet. |
Oppgave d) løst med CAS
Siden linje 6 og linje 8 er like, er Trekantall n + Trekanttall n+1 = Kvadrattall n+1.