Undervisningsopplegg knyttet til Tall
Undervisningsoppleggene er publisert i Matematikksenteret sin undervisningsoppleggbank, og vil derfor bli åpnet i egen fane.
For å få fullt utbytte av ressursene nedenfor er det viktig at læreren har god kjennskap til de ulike misoppfatningene vi har beskrevet over. I tillegg må læreren ha satt seg inn i den helhetlige tenkingen rundt god undervisning i matematikk. Dette gjelder for alle elever, også elever som er i en misoppfatning.
Det vil også være relevant å bruke undervisningsopplegg knyttet til Tallregning.
Telle med 0,3 fra 0,3Aktivitet der klassen teller i kor. De starter på 0,3 og teller med 0,3 om gangen. I denne aktiviteten får elevene øvelse i å håndtere tidelsoverganger. Hva skjer når de teller og får en heltallsdel? Hva skjer med de elevene som eventuelt er i misoppfatningen om desimaltall som par av hele tall da?
|
|
Multiplikasjon med 10Aktivitet der elevene skal ta stilling til påstander rundt hva som faktisk skjer når man mulitipliserer med 10. Dette utfordrer tenking rundt posisjonssystemet og null som plassholder. |
|
Når kan du se bort fra nullerDiskusjonsoppgave som omhandler posisjonssystemet og null som plassholder. Her må elevene diskutere og begrunne. |