Program 2017
Program tirsdag 29. november
Kl. |
Plenum/ |
Navn/Tittel |
Trinn * |
09.00-10.00 |
|
Registrering |
|
10.00-10.30 |
|
Åpning |
Alle |
10.30-11.20 |
Plenum 1 (P1) |
Maarten Dolk Young mathematicians constructing emerging mathematical models |
Alle |
11.20-11.40 |
|
Pause |
|
11.40-12.30 |
Plenum 2 (P2) |
Mona Røsseland Hva snakker vi om? |
Alle |
12.30-13.30 |
|
Lunsj |
|
13.30-14.30 |
Delplenum 1 (D1) |
Nuria Planas New insights in the use of language in mathematics education |
S+M+(U) |
13.30-14.30 |
Delplenum 2 (D2) |
Mike Naylor Fantastic mathematical beasts and where to find them |
U+Vgs |
14.30-14.50 |
|
Tid for utstillinger etter delplenum 1 og 2 |
|
13.30-14.50 |
Verksted 1 |
Camilla Justnes og Monica Rehaug Brettspill – en vei inn til matematikkens språk |
S+M
|
13.30-14.50 |
Verksted 2 |
Oda Burheim og Frode Rønning Elevers beskrivelse og løsning av kombinatoriske problemer |
S+M |
13.30-14.50 |
Verksted 3 |
Sigurd Hals og Andrea Hofmann Hvordan jobbe med argumentasjon og bevis i grunnskolen |
S+M+U |
13.30-14.50 |
Verksted 4 |
Svein Anders Heggem Oppgaver som involverer og utfordrer alle elevene kognitivt. Hvordan kan vi gjøre oppgaver og problemer utforskende? |
M+U |
13.30-14.50 |
Verksted 5 |
Eva-Britt Riise og Anna Krogstad Korleis kommunisere matematikk i eit virtuelt klasserom? |
U |
13.30-14.50 |
Verksted 6 |
Anne-Mari Jensen Å lese matematikktekster |
U+Vgs |
13.30-14.50 |
Verksted 7 |
Tor Espen Kristensen Innføring av derivasjonsbegrepet for vgs-elever |
Vgs |
13.30-14.50 |
Verksted 8 |
Birte Vestergaard Matematiske begreper – frukten av elevenes eget forskningsarbeid |
Vgs |
14.50-15.20 |
|
Pause |
|
15.20-16.20 |
Delplenum 3 |
Olaug Lona Svingen og Astrid Bondø Barns tenkning og den matematiske samtalen |
S |
15.20-16.20 |
Delplenum 4 |
Jeyabal Sivaloganathan Mathematics and the search for unity in diversity |
Vgs |
16.20-16.40 |
|
Tid for utstillinger etter delplenum 1 og 2 |
|
15.20-16.40 |
Verksted 9 (V9) |
Camilla Justnes og Monica Rehaug Brettspill – en vei inn til matematikkens språk |
S+M
|
15.20-16.40 |
Verksted 10 |
Maarten Dolk Investigating matematizing in elementary school |
S+M+(U) |
15.20-16.40 |
Verksted 11 |
Grethe Ravlo Ti år med Nasjonale prøver i regning |
M+U |
15.20-16.40 |
Verksted 12 |
Svein Anders Heggem Oppgaver som involverer og utfordrer alle elevenes kognitivt. Hvordan kan vi gjøre oppgaver og problemer utforskende? |
M+U |
15.20-16.40 |
Verksted 13 |
Bjørge Eilertsen Utvikling av det matematiske språket – elevaktiv undervisning i arbeid med areal og volum |
M+U |
15.20-16.40 |
Verksted 14 |
Eva-Britt Riise og Anna Krogstad Korleis kommunisere matematikk i eit virtuelt klasserom? |
U |
15.20-16.40 |
Verksted 15 |
Anne-Mari Jensen Å lese matematikktekster |
U+Vgs |
16.20-16.40 |
Verksted 16 |
Birte Vestergaard Matematiske begreper – frukten av elevenes eget forskningsarbeid |
Vgs |
19.00 | Middag | San Siro |
Program onsdag 29. november
Kl. |
Plenum/ |
Navn/Tittel |
Trinn |
08.30-09.30 |
Delplenum 5 |
Marit Johnsen-Høines og Toril Eskeland Rangnes Elevene forvalter flere språk – også i matematikk |
S+M
|
08.30-09.30 |
Delplenum 6 |
Trygve Solstad Hjernens matematiske språk |
Alle |
09.30-09.50 |
|
Tid for utstillinger etter delplenum 1 og 2 |
|
08.30-09.50 |
Verksted 17 |
Judy Sayers It’s about Time! |
S |
08.30-09.50 |
Verksted 18 |
Olaug Ellen Lona Svingen m.fl. Fokus på sammenhengen mellom kreativ aktivitet og læring av matematisk kunnskap |
S+M |
08.30-09.50 |
Verksted 19 |
Arne Kåre Topphol og Hilde Opsal Forstår elevane desimaltal? |
S+M+(U) |
08.30-09.50 |
Verksted 20 |
Désiré Baartman og Pauline Vos Word formula as a bridge between informal algebraic reasoning and symbolic algebra |
S+M+U |
08.30-09.50 |
Verksted 21 |
Anne-Gunn Svorkmo Snakk om problemløsningsstrategier! |
M+U |
08.30-09.50 |
Verksted 22 |
Steinar Thorvaldsen Ord – symboler – formelspråk: Trekk fra matematikkens historie |
U+Vgs |
08.30-09.50 |
Verksted 23 |
Stig Atle Myhre m.fl. Læringsstøttende prøver i regning Vg1 for 2015-2017. Interessante funn og prøvenes videre bruksverdi |
U+Vgs |
08.30-09.50 |
Verksted 24 |
Simon Goodchild og Frode Rønning Symboler og språk – utfordringer med overgangen fra skole til høyere utdanning |
Vgs |
09.50-10.20 |
|
Pause |
|
10.20-11.20 |
Delplenum 7 |
Tone Dalvang Språkutvidende fellesskap i matematikk |
S+M+(U) |
10.20-11.20 |
Delplenum 8 |
Steinar Thorvaldsen Ord – symboler – formelspråk. Trekk fra matematikkens historie |
U+Vgs |
11.20-11.40 |
|
Tid for utstillinger etter delplenum 1 og 2 |
|
10.20-11.40 |
Verksted 25 |
Judy Sayers It’s about Time! |
S |
10.20-11.40 |
Verksted 26 |
Olaug Svingen m.fl. Fokus på sammenhengen mellom kreativ aktivitet og læring av matematisk kunnskap |
S+M |
10.20-11.40 |
Verksted 27 |
Désiré Baartman og Pauline Vos Word formula as a bridge between informal algebraic reasoning and symbolic algebra |
S+M+U |
10.20-11.40 |
Verksted 28 |
Margrethe Naalsund Algebra – forståelse, undervisning og læremidler |
(M)+U |
10.20-11.40 |
Verksted 29 |
Anders Støle Fidje Digital interaktiv matematikkundervisning: Videoens potensiale i matematikkundervisning |
U |
10.20-11.40 |
Verksted 30 |
Marita Tolaas og Kari Bale Læremetodar som kan gi tilgang til matematisk språk og symbol |
U |
10.20-11.40 |
Verksted 31 |
Paul Andrews Uncovering the power of ’half the base times the hight’ |
Vgs |
10.20-11.40 |
Verksted 32 |
Simon Goodchild og Frode Rønning Symboler og språk – utfordringer med overgangen fra skole til høyere utdanning |
Vgs |
11.40-12.40 |
|
Lunsj |
|
12.40-14.00 |
Panel-debatt |
Erlend Dehlin (ordstyrer), Sondre Elstad, Helmer Aslaksen, Line Johnsen, Mona Røsseland og Gerd Nilsen |
Alle |
14.00-14.20 |
|
Pause |
|
14.20-15.10 |
Plenum 3 |
Tadashi Tokieda
|
Alle |
15.10-15.20 |
|
Avslutning |
Alle |