Novemberkonferansen 2018 med presentasjoner





Program (pdf)

Tirsdag 27. november 2018

Kl.

Plenum/

verksted

Navn/Tittel

Trinn

Rom

10.00-10.30

Åpning

Brynjulf Owren

Alle

San Siro 1 og 2

10.30-11.25

Plenum 1

(P1)

Ems Lord

Better together: Embedding collaborative problem-solving in the classroom

Alle

San Siro 1 og 2

11.25-11.40

Pause

 

 

 

11.40-12.30

Plenum 2

(P2)

Sten Ludvigsen

Dybdelæring i matematikk: Design av læringsmiljø og normer for deltagelse

Alle

San Siro 1 og 2

12.30-13.30

Lunsj

 

 

 

13.30-14.30

Delplenum 1

(D1)

Magnus Fahlström og Lovisa Sumpter

Matematikundervisning och den fysiska miljön

Alle

San Siro 1

13.30-14.30

Delplenum 2

(D2)

Kathrine Frey Frøslie

Eksemplets makt

U+Vgs

San Siro 2

13.30-14.50

Verksted 1

(V1)

Odd Tore Kaufmann og Audun R. Olafsen

Å gjøre feil er en av de beste måtene å lære matematikk på.

Alle

Messanin 1

13.30-14.50

Verksted 2

(V2)

Else Devold

Under bekymringsgrensen? Hvordan skape gode læringsmiøjø for elever som er i matematikkvansker

S+M

Messanin 2

13.30-14.50

Verksted 3

(V3)

Svein Anders Heggem

"Det kan ikke nytte, lærer, jeg får det bare ikke inn!"

S+M+U

Nils Arne

13.30-14.50

Verksted 4

(V4)

Hanne-Marte L. Thoresen og Tonje K. Nordheim

Trådproblemet - muligheter for strukturering av klassesamtalen i en algebraisk kontekst

S+M+U

Telenor

13.30-14.50

Verksted 5

(V5)

Inger Lise Risøy

Nå snakker vi!

M+U

Coop losjen

13.30-14.50

Verksted 6

(V6)

Svend K. Eidsten og Jesper E. Johansen

….. men hva er RIKTIG svar, lærer?

M+U

Ringnes-losjen

13.30-14.50

Verksted 7

(V7)

Arne Amdal

Euklid - Alltid en kilde til inspirasjon

U+Vgs

Go’foten

13.30-14.50

Verksted 8

(V8)

Line Johnsen

Bare kaos, eller meningsfylt læring?

Vgs

Sparebank 1 losjen

13.30-14.50

Verksted 9

(V9)

Thomas Engebretsen og Ingvill Merete Stedøy

Tør vi å gå i dybden eller vil vi plaske på grunt vann?

Vgs

Brasse­sparket

14.50-15.20

Pause

   

 

15.20-16.20

Delplenum 3

(D3)

Bård Vinje & Co

Realfagsløyper

Alle

San Siro 1

15.20-16.20

Storverksted 4

(SV4)

Charlie Gilderdale

Curiosity doesn’t always kill the cat

 M+U+Vgs

San Siro 2

15.20-16.40

Verksted 10

(V10)

Magnus Fahlström og Lovisa Sumpter

Den fysiska miljön i problemlösning

Alle

Messanin 2

15.20-16.40

Verksted 11

(V11)

Else Devold

Under bekymringsgrensen? Hvordan skape gode læringsmiøjø for elever som er i matematikkvansker

S+M

Messanin 1

15.20-16.40

Verksted 12

(V12)

Svein Anders Heggem

"Det kan ikke nytte, lærer, jeg får det bare ikke inn!"

S+M+U

Nils Arne

15.20-16.40

Verksted 13

(V13)

Andreas A. Hagen og Marius Haugsdal

Design av lekeapparater - et lekent geometriprosjekt

S+M+U

Ringnes-losjen

15.20-16.40

Verksted 14

(V14)

Beate Schrader Bordal og Astrid Erdal

Klart matematikkdidaktikk bidrar til godt læringsmiljø!

M+U

Coop losjen

15.20-16.40

Verksted 15

(V15)

Svend K. Eidsten og Jesper E. Johansen

….. men hva er RIKTIG svar, lærer?

M+U

Go’foten

15.20-16.40

Verksted 16

(V16)

Niclas Larson

Hvor mange "skumtomtar" finnes det i verden?

U+Vgs

Telenor

15.20-16.40

Verksted 17

(V17)

Line Johnsen

Bare kaos, eller meningsfylt læring?

Vgs

Sparebank 1 losjen

15.20-16.40

Verksted 18

(V18)

Thomas Engebretsen og Ingvill Merete Stedøy

Tør vi å gå i dybden eller vil vi plaske på grunt vann?

Vgs

Brasse­sparket

19.00

Middag

 

 

 

Onsdag 28. november 2018

08.45-09.45

Delplenum 5

(D5)

Åse Streitlien

Undervisningssamtaler i matematikk

S+M

San Siro 1

08.45-09.45

Delplenum 6

(D6)

Guri Nortvedt

Vurdering for læring i det flerkulturelle matematikkrommet

Alle

San Siro 2

08.45-10.05

Verksted 19

(V19)

Johan Lithner

Undervisning som stödjer kreativ problemlösning i matematik

Alle

Go’foten

08.45-10.05

Verksted 20

(V20)

LAMIS

Matematikk i tre akter

S+M

Messanin 1

08.45-10.05

Verksted 21

(V21)

Tove Branæs og Tone Skori

"Lærer, vil du høre hvordan vi har tenkt?"

S

Ringnes-losjen

08.45-10.05

Verksted 22

(V22)

Bente Irby

Koding i skole - Hva, hvorfor og hvordan

S+M

Coop losjen

08.45-10.05

Verksted 23

(V23)

Gaute Hovtun

Men i matematikktimene hadde vi i alle fall oppvarmings-oppgavene!

M+U

Brasse­sparket

 

08.45-10.05

Verksted 24

(V24)

Hetland vgs, Trude Alsterberg

Matematikkundervisning i et variert og elevaktiviserende miljø

(U)+vgs

Telenor

08.45-10.05

Verksted 25

(V25)

Anne Seland

Dybdelæring i et undrende og utforskende læringsmiljø

(U)+vgs

Messanin 2

08.45-10.05

Verksted 26

(V26)

Nils Fredrik Buchholtz

Hvordan kan vi fremme matematiserings-kompetanser med matematiske byturer?

Oppg. 1  Oppg. 2  Oppg. 3 Oppg. 4

U+vgs

Nils Arne

08.45-10.05

Verksted 27

(V27)

Ole Henning Nyhus, Magne Nesvik og Kristian Roksvaag

IMY - et Miljø for Mestring

U+Vgs

Sparebank 1 losjen

10.05-10.35

Pause

 

 

 

10.35-11.35

Delplenum 7

(D7)

Nils Petter Hauan

Samspillende læringsmiljø, og skole-vitensenter-samarbeid

Alle

San Siro 1

10.35-11.35

Delplenum 8

(D8)

Susanne Prediger

Language counts in math classrooms! Backgrounds and approaches for fostering language learners' mathematics learning

Alle

San Siro 2

10.35-11.55

Verksted 28

(V28)

Kathrine Frey Frøslie

Skrell og tell!

Alle

Brasse­sparket

10.35-11.55

Verksted 29

(V29)

Bente Irby

Koding i skole - Hva, hvorfor og hvordan

S+M

Coop losjen

10.35-11.55

Verksted 30

(V30)

Anders Baumberger

Lær blant trær" - innenfor r = 100m.

S+M

Messanin 2

10.35-11.55

Verksted 31

(V31)

Åse Streitlien

Med lyst til å lære og vilje til å delta. Om kommunikasjon i matematikkundervisningen

S+M

Ringnes-losjen

10.35-11.55

Verksted 32

(V32)

Trine Sørum Forfang

Hvordan skape et godt matematisk læringsmiljø i kollegiet?

Ni metoder  Samleplakat Læringspartner Bruk av geobrett Tangram

S+M+U

Nils Arne

10.35-11.55

Verksted 33

(V33)

LAMIS

Matematikk i tre akter

U+vgs

Messanin 1

10.35-11.55

Verksted 34

(V34)

Maria Fahlgren og Mats Brunström

GeoGebra - en lärandemiljö för utforskande elevaktiviteter

Vgs

Go’foten

10.35-11.55

Verksted 35

(V35)

Skjetlein vgs v/Knut Hølås

Matematikk i praksis gjennom bygging av hus

Vgs

Sparebank 1 losjen

10.35-11.55

Verksted 36

(V36)

Birte Vestergaard

Klasserommet som et "safe room"

Vgs

Telenor

11.55-12.55

Lunsj

 

 

 

12.55-13.45

Plenum 3

(P3)

Johan Lithner

Att undervisa matematik imitativt eller kreativt

Alle

San Siro 1 og 2

13.45-14.00

Pause

 

 

 

14.00-14.50

Plenum 4

(P4)

Henrik Syse

Trygge rom for læring - billedlig og bokstavelig! Noen etiske og filosofiske utfordringer

Alle

San Siro 1 og 2

14.50-15.00

Avslutning