Undervisningsopplegg knyttet til Tallregning
Undervisningsoppleggene er publisert i Matematikksenteret sin undervisningsoppleggbank, og vil derfor bli åpnet i egen fane.
For å få fullt utbytte av ressursene nedenfor er det viktig at læreren har god kjennskap til de ulike misoppfatningene vi har beskrevet over. I tillegg må læreren ha satt seg inn i den helhetlige tenkingen rundt god undervisning i matematikk. Dette gjelder for alle elever, også elever som er i en misoppfatning.
Det vil også være relevant å bruke undervisningsopplegg knyttet til Tall.
Kvikkbilde "2 · 4 + 3 · 4"I denne aktiviteten får elevene erfaringer med ulike måter å se et antall på. De skal resonnere omkring tallenes struktur og egenskaper, samt egenskaper ved regneoperasjoner. |
|
Multiplikasjon med 10Aktivitet der elevene skal ta stilling til påstander rundt hva som faktisk skjer når man mulitipliserer med 10. Dette utfordrer tenking rundt posisjonssystemet og null som plassholder. |
|
Halvering/dobling i multiplikasjonHer får elevene resonnere omkring egenskaper ved tall og regneoperasjoner. De skal bruke ulike representasjoner i utforskning og begrunnelse av egenskaper og strategier. |
|
Nær blinkenAktivitet som kombinerer tallforståelse, hoderegning og de fire regningsartene med ferdighetstrening på en spennende måte. |
|
Just add zeroFor å belyse problematikken med å fjerne eller legg til nuller, kan filmen "Add zero" brukes som utgangspunkt for diskusjon. Da kan elevene selv være med på å diskutere problemstillingen og misoppfatningen. Kanskje kan arbeidet munne ut i et brev til produsenten, der elevene gjør rede for misoppfatningen og hva som faktisk skjer når vi multipliserer med 10? |
|
Først til hundre med lommeregner |
|