Verksted 7 (V7) og 16 (V 16)
Beskrivelse av verkstedet:
Innledning (10 min):
- Hva er målsettingen med programmering?
- Hva vil vi egentlig oppnå?
- Hvilke muligheter finnes?
- Hvilke utfordringer vil vi møte?
Praktisk arbeid (55 min):
Deltagerne får velge en oppgave innenfor et område de interesserer seg for, som algebra, numerisk matematikk, simulering og tallteori.
Oppgavene vil ha varierende vanskelighetsgrad og er utviklet for å illustrere hvilke problemer, begrensninger, muligheter og avveininger vi vil møte i undervisning i algoritmisk tankegang og programmering.
Deltagerne skal både lage algoritmer og programmere disse.
Diskusjon (15 min):
Hvilke utfordringer har vi når vi lager oppgaver knyttet til programmering og algoritmisk tenking?
- Hva synes dere om oppgavene som er presentert på verkstedet?
- Er de innenfor eller utenfor det vi tror blir læreplanene i matematikk?
- For banalt eller for vanskelig?
- Dybde- eller overflatelæring?
- Er dette reell utforsking og algoritmeutvikling?
- Hva er gode eksempler på hensiktsmessig bruk av algoritmeutvikling og programmering i matematikkfaget?
Tirsdag 26. november kl. 13.00-14.20
Rom:
Tirsdag 26. november kl. 14.45-16.05
Rom:
Målgruppe: Lærere i videregående skole og på ungdomstrinnet.
Forutsetninger: Deltagerne må ha noe kunnskap i programmering. Alle må ha bærbar PC med nødvendig programvare installert. Verkstedet vil bruke programmeringsspråket Python i alle eksempler og løsningsforslag.
Antall deletagere: Maksimalt 20
Hans Petter Ulven er Cand. Real. i matematikk og Elektro Sivilingeniør. Han har lang undervisningserfaring fra ungdomsskole, videregående skole og universitet. Undervisningsfag: Matematikk, fysikk og informasjonsteknologi.